
Ti írtátok: Mennyire alakítható át a motorom?
Voltam Szegeden az FMP motoros felvonulásán, kb. 1500 motoros (pontosan 1441 - a szerk.), szinte 20 motorból egy nem gyári kialakítású volt. A kérdésem az lenne, mi számít hivatalosan átalakításnak? Több "szakértővel " is beszéltem, természetesen két egyforma véleményt nem hallottam. Konkrétan van egy huszonéves FZR1000-es Yamahám, tizenéve használom, minden probléma nélkül, de egyszerűen meguntam a kinézetét, az üléspozíció sem kényelmes már. Mivel ez a típus szinte eladhatatlan, arra gondoltam, hogy leveszem az idomokat, FZ1-es kormányt/lámpát szerelek rá... Ez legálisan kivitelezhető, vagy műszaki vizsgára vissza kell mindent állítani eredeti állapotába (ill. ha kivitelezhető, ezt otthon megcsinálhatom, vagy el kel vinni valamilyen szervizbe)? /Sándor
Rossz hírünk van, Sándor: felhívtuk a műszakivizsgás számokat a telefonunkban, és azt a választ kaptuk, hogy konkrétan (hivatalosan) semmiféle változtatás nem engedélyezett a motoron. Ha vizsgára tolod a vasat, pontosan úgy kell kinéznie, ahogy az előző műszakin is szerepelt - nem térhet el a típusbizonyítványban szereplő állapottól!
Ez utóbbi annyit jelent, hogy minden vizsgán körbefényképezik a gépet (eredetvizsgán is - azok is elég drága fényképek), tehát a hatóság (elvileg) tudja, milyen volt a motorod előtte. Érdekes, hogy a legszembetűnőbb változtatás engedélyezett: ha átfested, az új színt be kell jegyeztetni a forgalmiba, tehát a fényezés megváltoztatása "street legál".

Kérdés, hogy - szó szerint - mennyire tartják szem előtt azokat a digitális fényképeket, amiket minden oldalról lőttek a motorról... (ment már át pár - különböző mértékben - reszelt vas, vagy streetfighter a vizsgán az ismerősi körünkben mindenféle visszaalakítás nélkül, de azért E-betűs dolgokkal, érted...). Patyolat tisztán azonban nem kivitelezhető az elképzelésed, még úgy sem, hogy szakszervizben átalakíttatod, és kapsz róla bizonylatot (és úgy tudjuk, még új rendszámmal sem oldható meg a dolog).
Papíron tehát nem nagyon lehet sportmotorból nakedet faragni, a gyakorlatban azonban számtalan példát láthatunk a "streetfighterekre", ahogy te is tapasztaltad. Az egyik népszerű átalakítás mégis a sportgép túrásítása egy egyenes kormánnyal (gondoljunk az SV-kre), ami még (mindenhol) a tűréshatáron belül szokott lenni a vizsgán. Tehát (leg)jobb esetben csak az idomokat kell majd visszaalakítanod, lámpástul.
Hozzászólások Ti írtátok: Mennyire alakítható át a motorom? cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.