
Motor karbantartás: Ápold a láncod!
Összegyűjtöttük a legfontosabb információkat a lánc karbantartásáról.
Összegyűjtöttük a legfontosabb információkat a lánc karbantartásáról.Szöveg: Varga Róbert (RSVRocky) Képek: RSVRocky







A lóerőket a motorkerékpár másodlagos meghajtásán keresztül tudod a hátsó kerékre vinni. Ennek lehetséges módjai a szíjhajtás, a kardán és esetünkben a lánc. A lánc acéllapokból, görgőkből, szegecsekből és gumigyűrűkből áll. Ez utóbbiak lehetnek O, X, W vagy Z típusúak, ami lényegében a formájukat jelenti. Funkciójuk, hogy benn tartsák a gyári kenőanyagot a görgőkben. A lánc azonban egyáltalán nem örökös alkatrész! Rendszeresen ellenőrizni, és ápolni kell.
A lánc folyamatosan kopik és nyúlik, így természetes az elhasználódása. Motortípustól függően változó az élettartam, de olyan 15-20 000km után már valószínűleg érni fog a csere. A lánc élettartamát radikálisan lerövidítheti a gyakori esőben való motorozás, a helytelen láncfeszesség és a hirtelen gázreakciók - erre is gondolj amennyiben gyakran egykerekezel. Az elhasználódott lánc végül akár el is szakadhat, veszélyeztetve ezzel a motor egyes elemeit, de akár a te személyi épségedet is!
A lánc folyamatosan kopik és nyúlik, így természetes az elhasználódása. Motortípustól függően változó az élettartam, de olyan 15-20 000km után már valószínűleg érni fog a csere. A lánc élettartamát radikálisan lerövidítheti a gyakori esőben való motorozás, a helytelen láncfeszesség és a hirtelen gázreakciók - erre is gondolj amennyiben gyakran egykerekezel. Az elhasználódott lánc végül akár el is szakadhat, veszélyeztetve ezzel a motor egyes elemeit, de akár a te személyi épségedet is!

A láncot érdemes minden szezon elején alaposan átnézni és leápolni. A menet egy lánctisztítással kezdődik. A láncon lévő olaj lassan port és koszt szed fel, amitől mocskos és ragacsos lesz felülete. Első sorban állítsuk fel a motort egy hátsó emelőre. Sokan alkalmaznak benzint, petróleumot, vagy magasnyomású mosót a tisztításhoz, ám mi ezektől a megoldásoktól óvva intünk mindenkit! Egyes tisztítószerek bejuthatnak a gumigyűrűk alá, és kimoshatják a gyári kenőanyagot a görgők közül. Ha pedig víz jut be, az könnyen rozsdásodáshoz vezethet. Szerencsére létezik megoldás lánctisztító spray formájában, melyet a láncra fújunk, és egy ronggyal tisztára törölhetjük. Miután megszabadultunk a mocsoktól, fújjunk pár percet, szívjunk egy kis friss levegőt amíg elpárolog a szer a láncról. Ezután jön a lánc kenése! A lánc tisztításának gyakoriságát nem kell túlzásba vinnünk, szezon elején végezzük el, és ha szükségét érezzük, iktassunk be még egy alkalmat a szezon közepe táján.

A lánc kenését lánc spray segítségével oldjuk meg. Alaposan rázzuk fel, majd vigyünk fel egy látható réteget a két fogaskerék közti alsó rész belső felére. A hátsó kereket folyamatosan forgatni kell, viszont ezt mindenképp magunk tegyük, ne pedig a motort járassuk! Érdemes elolvasni a dobozon lévő használati utasítást is. Felesleges a lánc külső felét vagy az oldalát fújnunk. A centrifugális erő a lánc belső feléről eljuttatja az olajat a külsőre. Persze ha csont szárazra tisztítottuk a láncot, akkor fújhatunk kicsit a külső felére is, de ezt az olajat valószínűleg úgyis hamar ledobja magáról. Épp ezért nem érdemes túl sok kenőanyagaot/olajat a láncra fújnunk, mivel a felesleg a hátsó keréken, az idomokon és a lábunkon végzi. Éppígy ügyelni kell a lánckenő és tisztító spray fújásakor, ne kerüljön feleslegesen az idomokra vagy a gumira - használjunk pl. rongyot, kartonlapot.

A lánc karbantartása viszont ennyivel nem ér véget, a lánc állapotát ellenőrizned kell kétféleképpen is. Amint említettük a lánc nyúlik, ezáltal idővel hosszabb lesz, és elveszti feszességét. A lánc feszességén állíthatunk, mégpedig a hátsó tengely előre/hátra mozdításával. Amennyiben a láncod helyesen volt beállítva, idővel nyúlni fog, így laza lesz, és hátrébb kell tolnod a hátsó tengelyt. A feszességet nagyon figyelmesen állítsd be, mivel ez rövidítheti a lánc élettartamát! A lánc feszességének ellenőrzésének módja motortípusonként változik, ezt megtalálod motorod használati útmutatójában, és többnyire a hátsó villán egy matricán is. Általában egy személy alatt mérjük, és a lánc mozgástere néhány centiméter lehet. Ügyeljünk arra, hogy a hátsó tengely pontosan kerüljön rögzítésre! Ellenőrizzük tolómércével, nem-e áll a tengely ferdén.

A lánc nyúlását megállítani nem tudjuk. Attól, hogy a két lánckerék közti feszességet ilyenkor is be tudjuk állítani, a túlságosan elnyúlt lánc nem illeszkedik pontosan a lánckerékre, és le is ugorhat róla. A lánc nyúlását a hátsó lánckeréken tudjuk ellenőrizni. A lentebb látható kép alapján próbáljuk meg lehúzni a láncot a lánckerékről. A lánc új állapotában szinte meg sem tudjuk mozdítani, ha viszont elmozdul, és már látjuk a lánckerék fogainak íveit, a lánc csereérett. Nem csak ez utalhat a lánc elhasználódására! Ha rozsdafoltokat és elszakadt/kieső gumigyűrűket látunk, itt az ideje új láncot rendelni. Különösen nézzük át a láncot használtmotor vásárlása előtt, így akár alkudhatunk is. Utána pedig rögtön kezdjük egy tisztítással! Fontos továbbá, hogy a lánc feszességének és nyúlásának ellenőrzését ne csak egy ponton végezzük. Toljuk előrébb párszor, ellenőrizve, nem e nyúlt meg láncunk szakaszosan az agresszív gázreakcióktól.

Mi a teendő amennyiben láncunk csereérett? A motorkerékpárok láncára több vállalat is specializálódott, így ők gyártják a gyári láncokat is. A láncot mindig szettben cseréljük, ami magába foglalja a láncot és a két lánckereket. Ha nem tűnnek kopottnak a régi lánckerekek, akkor se vacilláljunk, az új lánc élettartamát radikálisan lerövidíti, ha a már bekopott lánckerekekre feszítjük fel. Amennyiben régebbi, vagy nem sportmotorról van szó, megeshet, hogy a lánc nem halad át a hátsó lengőkaron, így zárt láncról beszélünk. Ebben az esetben érdemes kikérni a gyártó árajánlatát, mivel a rendelt lánc egy zárt kört alkot, és nem kell nekünk sem vágni, sem összezárni. Manapság már azonban gyakoribb, hogy a láncnak át kell haladnia a hátsó felfüggesztés villáján, így patentszemet kell alkalmaznunk. Ez esetekben keressünk utángyártott láncot, csak alaposan nézzünk utána a típusnak. Alacsonyabb teljesítménynél elegendő biztosítólapos patentszem, azonban ma már gyakoribb a nittelő szem, amihez célszerszám kell. A nittelő szem szegecsét másféleképpen is szét lehet ütni, ám amennyiben nem vagyunk biztosak a dolgunkban, bízzuk szerelőre. Ha már láttuk a pontos folyamatot, nittelő szerszámmal könnyen elvégezhetjük otthon is.

Ügyeljünk továbbá a lánckerekek méreteire és a lánc hosszára. A gyártó által megadott áttétel változtatható, méghozzá az egyes lánckerekek fogainak számával. Ennek variálása egyáltalán nem ellenjavasolt, mivel a gyári áttétel módosítása gyakran javíthatja a vezetési élményt, növelheti a végsebességet, vagy jobban illeszkedhet a motoros vezetési stílusához. Az áttétel módosítása esetén azonban alaposan számoljunk utána a lánc hosszának! Ebben az esetben biztosan változni fog a lánc hossza, így valószínűleg vágni fog kelleni, mindig számoljunk kétszer! Figyelmesen válasszuk ki a lánc típusát, csak a motortípushoz ajánlottat alkalmazzuk! A lánc típusa a lánc vastagságát adja, a legáltalánosabb napjainkban az 525-ös. A láncoknak továbbá lóerő korlátjuk is van, így természetesen azt is be kell tartanunk.

Elbizonytalanodtál láncod állapotában? Számold ki már most webshopunkban, mekkora költségre számíthatsz!
Hozzászólások Motor karbantartás: Ápold a láncod! cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.