Miért durrog a kipufogó?

Miért durrog a kipufogó?

Érezzük vagy halljuk és látjuk a videókban, amikor a motorok gázelvételnél durrognak vagy akár kisebb lángcsóvát is dobnak a kipufogón keresztül. Mi okozza a jelenséget és káros lehet-e a motorra?

Érezzük vagy halljuk és látjuk a videókban, amikor a motorok gázelvételnél durrognak vagy akár kisebb lángcsóvát is dobnak a kipufogón keresztül. Mi okozza a jelenséget és káros lehet-e a motorra?A négyütemű motor működését talán senkinek nem kell bemutatnom. Szelepeken (szívó) keresztül áramlik be a levegő vagy a benzin-levegő keveréke, amit aztán a dugattyú összesűrít, a gyertya szikrája lobbantja lángra a keveréket, melyből a mozgási energiát nyerjük, az égéstermék (kipufogógáz) pedig másik szelepeken (kipufogó) keresztül áramlik ki az égéstérből.  Aki vizuális típus annak itt ez az ábra, hogy rendeződjenek a fejében a dolgok.



Elméletben tehát egyszerű az elv:

1. Dugattyú elindul lefelé, szívószelep nyit majd az alsó holtponton zár2. Dugattyú felfelé mozog, összesűríti a keveréket3. Felső holtponton a gyertya gyújt, a dugattyú lefelé mozog4. Alsó holtponton a kipufogószelep nyit majd a felfelé mozgó dugattyú kinyomja a gáz az égéstérből
Ez az elv. A valóság azonban egész más. Olyan ez mint a kommunizmus. Nagyon jól hangzik az elmélet, amit Marx megalkotott csak valahogy a gyakorlatban nem működött soha. A helyzetet bonyolítja például az előgyújtás, vagy ami a durrogás szempontjából fontosabb, a szelepösszenyitás. Az előgyújtás: gyakorlatban a gyertya nem a felsőholtponton adja a szikrát hanem valamivel hamarabb. Erre azért van szükség mert a keverék teljes elégéséhez is időre van szükség, még ha nagyon kicsire is. Így a robbanás lökéshulláma a pontosan akkor éri el a dugattyút, amikor az pályájának felsőholtpontjához ér nem pedig akkor, amikor már lefelé mozog. A szelepösszenyitás pont azt jelenti, amit a neve is sugall. Vannak ugyanis olyan helyzetek, amikor a szívó és kipufogószelepek egyszerre vannak nyitva. Kipufogás ütemében a szívószelep már akkor kinyílik, amikor a dugattyú még javában felfelé mozog. Ez nagyban javítja az égéstermék kiürítését, valamint javítja a feltöltést. A lényeg tehát abban rejlik, hogy benzin-levegő keverék áramlik az égéstérbe a kipufogás üteme alatt.



Repesztesz hát az úton, pörög a motor, morog a kipufogó, a kellemes rázkódás egyszerre kelt benned izgalmat és nyugtatja meg háborgó lelkedet. Hopp lassítani kell. Elveszed hát a gázt és már durran is a kipufogó. De mi történik a motor belsejében?

Gázelvételnél érezheted a motorfék hatását. Ilyenkor elzárod a levegő útját a motortól, ami így nem tudja azt a fordulatot tartani, amit a forgó kerekek a váltón keresztül ráerőltetnek.  A hengerben azonban ott a kipufogógáz és a szelepösszenyitás miatt ott ragadt némi benzin-levegő keverék, ami mind a kisebb ellenállás vagyis a kipufogószelepek felé fog tovább terjedni. A benzin-levegó keverék tehát bejut a kipufogóba, ahol aztán berobban és ez adja a durranó hangot vagy az esetleges lángcsóvát.



De akkor miért nem durrog mindenki motorja? Több tényező együttes fennállása szükséges ahhoz, hogy a paripánk ilyen tüneteket produkáljon. Egyfelől a kipufogónknak elég melegnek kell lennie ahhoz, hogy a keverék berobbanhasson. Másfelől az sem árt ha némi friss levegő, leginkább oxigén kerül a cső belsejébe, ami az égés elengedhetetlen eleme. Mindkét tényező, akkor áll fent a leghamarabb ha a gyáritól eltérő, valamilyen teljesítménynövelés céljából felszerelt kipufogó dobot vagy rendszert használunk. Ezeknek a csöveknek ugyanis sokkal kisebb az ellenállásuk, ami lehetővé teszi, hogy a gázok jobban felgyorsulhassanak benne. A gyorsabban áramló gázok pedig nagyobb hőmérsékletet jelentenek. A másik, hogy könnyen előfordulhat, hogy az illesztéseknél marad egy minimális hézag, ahol friss oxigén kerülhet a rendszerbe.



A durrogó kipufogó tehát teljesen természetes jelenség, nyílván csak egy bizonyos mértékig. Lehetnek azonban negatív hatásai is. A kipufogóban történő robbanás lökéshulláma tönkreteheti a katalizátort de akár a kipufogószelepet is visszaütheti. Ez azonban már csak nagyon szélsőséges esetben fordul elő. Nem kell tehát pánikolva a szerelőhöz rohanni ha pukkan egyet-egyet a kipufogó. Ha romlik a helyzet, akkor természetesen ajánlott felkeresni egy szakembert.

Itt megnézheted a legdurvább motor hangokat! Durrogásból nem lesz hiány!



Neked bejönnek a durrogó kipufogók vagy a hajadat téped tőlük?

Hozzászólások Miért durrog a kipufogó? cikkünkhöz:

Te lehetsz az első, aki kérdez, vagy hozzászól!
P
Pap Gyula - Miért durrog a motor Üdv Gyula vagyok. Van egy Motowell Legatus 50 4t robogóm. Egy éves 1200km van benne. A gondom vele,hogy kb 500km-nél elkezdett durrogni. Ahogy visszaengedem a gázt és motorfékkel lassul dorrog egyet kettõt. Néha hangos néha csak erõs szuszanó hangot ad. A kötelezõ szervíznél kivették a fojtást (1000km-nlé) de a durrogást nem tudták megcsinálni. Voltam másik szerelõnél ö azt mondta szegény a keverék azért durrog. Állított rajta most a motor jobban megy de még mindig durrog lassításnál. Önnek mi a véleménye? Tisztelettel Gyula
2019-12-11 08:41:00 Válasz
c
csrlos luna - calle 37 13a05 Buena tardes quiero saber o cual escapar PipeTM a llorar en nuestra aguasta moto Una draster 800 mv y Las SI Tienen La Venta y podria enviar fotos de mí Estas gracias les Escribo desde Colombia
2016-07-01 21:17:00 Válasz