
Kunmadár nagykorú: Das ist nicht Kinderspiel
Vissza a jövőbe - ez volt az idei Kunmadár-szezon szlogenje. 2015-ben pedig talán az lesz, amit a címben olvashattok. A magyar Drag Arénában elhíresült szófordulat Hadnagy József főszervező mikrofonjából ismerős, akivel a díjátadó gálán beszélgettünk
Vissza a jövőbe - ez volt az idei Kunmadár-szezon szlogenje. 2015-ben pedig talán az lesz, amit a címben olvashattok. A magyar Drag Arénában elhíresült szófordulat Hadnagy József főszervező mikrofonjából ismerős, akivel a díjátadó gálán beszélgettünk
Vissza a jövőbe: Kunmadaras már (többször) felért a csúcsra, méghozzá az ún. válság időszakában: három-négy évvel ezelőtt dragbike Európa Bajnokság nyitófutmának adott otthont a volt szovjet katonai repülőtér, amelyről korábban az itt tárolt atombombák okán beszéltek, mostanra azonban a szenzációs időeredmények és az itt tartott versenyek hangulatánál fogva ment híre, nemzetközi szinten. Azóta egy kicsit alább hagyott a "lendület", de nem tört meg: 2012-ben a 15. jubileumi év megünneplése után jött a 16., a Jet Carok éve, majd az idei, mikor is a szervezők visszanyúltak a gyökerekhez, és elkezdtek egy új jövőt építeni.
A kunmadaras HDA a nehéz időkben is a leglátogatottabb és legnagyobb szenzációkat felvonultató motorsport eseménye volt az országnak, ha a Forma1-et nem nézzük. Mostanra pedig úgy tűnik, újra egyre feljebb szárnyal Kunmadár: az EB-rendezések tapasztalatával a szervezők meghirdették a European Drag Challange-t, melyen közel annyi ország versenyzője indult, mint magán az EB-n. Ez óriási eredmény, és óriási show, óriási licensz díjak nélkül. Emellett - természetesen - még egy rakás program, Motul Kupa, stunt OB, autós bajnokság...szóval újra mernek tervezni, megint megjött a "lendület" - éppen ideje: Kunmadár nagykorúvá érett.

Dr. Hadnagy Józsefnek - aki "civilben" az egri főiskola szociálpedagógia tanszékének PhD oktatója - a már szokásosnak mondható kérdésünket tettük fel a gálavacsora után: hogy látta az idei évet, és mi lesz jövőre? Át is adjuk a szót HaJónak, Kunmadár mindenkori speakerének:
Hogy hogy sikerült 2014? Szerintem lehetett látni! Aki látogatta a versenyeket, látta! A közönség hála Istennek ?visszatalált? - illetve azt gondolom, soha nem is távolodott el. De azért nem mindegy, hogy az embernek mennyi pénz van a zsebében, ez nyilvánvaló (a szervezők már jó pár éve nem emeltek a rendezvények árán - a szerk.).
Most már szerintem a ?válság végeztével? ez, a belépő nem lehet akadály: Magyarországon ez már hozzátartozik ahhoz a szabadidő eltöltéséhez, vagy - úgy mondom - ?polgári léthez?, hogy igenis ki tudok mozdulni a hétvégén, igenis el tudok menni valahová - és ez a sport, Kunmadaras egy olyan alternatívát kínál az embereknek, ami tényleg egyedülálló. Szóval szemmel láthatóan visszajöttek az emberek, új emberek jöttek - és ez látszott a nézőtéren.

Magával a versenyekkel kapcsolatban, egyrészről azt gondolom, hogy nagyon jó irányba megyünk, másrészről pedig azt mondom, nagyon jó irányba kéne még menni. A nagyobb, épített kategóriák irányába komoly lépéseket kellene még tenni - de ehhez nekünk nincsenek eszközeink. Azt tudjuk csinálni, hogy - mint eddig is - kiterjesztjük a versenyt nemzetközi szintűre?és jönnek is szép számmal az indulók: Németországból, Dániából, Olaszországból, Svájcból? Ez jó, ez nagyon jó irány!
Viszont a magyar - élkategóriás - Competition és SuperStreet versenyzők nem feltétlenül erősödtek ebben az évben - ez az, ami miatt sír az egyik szemem. A másik dolog - ami miatt nevet -, hogy a Közönség kategóriákban pedig harminc-egynéhány induló van versenyről-versenyre (igaz, ebben a Street 600-750-1000 kategóriákkal történt összevonásnak is szerepe van - a szerk.).
Olyan tömegbázisa van Kunmadarasnak, amilyet még nem láttam sem a környező országokban?se sehol máshol. Az utcai gépek nevezése nagyon szép számban megindult, 130 induló alatt nem nagyon voltunk egyik versenyen sem - ez azért nagyon komoly! Autósok is egyre többen jönnek hozzánk, szóval azt gondolom, hogy most egy olyan helyzetben vagyunk, ami akár egy újabb 18 évet tud elindítani!
Ugyanis 18 éves lesz a rendezvény 2015-ben - és akkor már a jövőről beszélünk. Nyilván tovább kell lépni, de az is biztos, hogy egy nagy ünneplés lesz az egész 18. év: mind május 1-je, augusztusban az éjszakai show után (megint) nagy tortázást tervezünk (emlékeztek, mint a jubileumi, 15. idény után - a szerk.).

Nagy valószínűséggel SuperStreet Európa Kupa is lesz, jönnek újra a külföldiek ezerrel, akárcsak az autósok. Augusztusban egy nagyon komoly autós mezőny volt ott velünk, szlovák, lengyel, cseh, szlovén, román? A környező országok felé továbbra is nyitni szeretnénk, és a European Drag Challenge-en belül létrehozni egy autós kategóriát is! Illetve kettőt: 9 másodperc alatt, és 9 másodperc felett! Próbálunk az épített autókra összpontosítani - ez is egy új irány.
Megkérdeztük HaJót, hogy ?a régi jó dolgokból? visszatérthet-e még mondjuk a UEM EB-nyitány, mint 2010-11-ben? Azok a május 1-jék igazán nagy durranások voltak, hiszen Santa Pod ?helyett? volt Kunmadáron a verseny. Esetleg realitás lehet-e ez a szintén kerek 20. Kunmadárra, azaz 2017-re?
Megmondom őszintén, most már nem az van, hogy mi vágyakozunk valahová - és nem azért nem, mert már volt ilyen (EB) nálunk -; hogy csak akkor láthatunk ilyen motorokat, ha Európa Bajnokság van... Nem, EB nélkül is láthatunk Kunmadarason EB-s motorokat! Lásd: European Drag Challenge! Saját fejlesztés, saját promóterek vagyunk, magyar kezdeményezés, a mi tulajdonunk, Kunmadaras tulajdona - és ott volt 8 ország versenyzője ebben az évben! Ha ezt meg tudjuk ismételni, sőt rá tudunk tenni egy lapáttal, akkor azt gondolom, hogy ez az út ugyanolyan jó?és nincs kizárva, hogy majd az Európa Bajnokság jön ide, ?magától?! Ez azt jelenti, hogy nem kellene olyan súlyos összegeket befizetni az EB-rendezésért, ami jelen állás szerint abszolút nem is lenne arányban azzal, amit ?hivatalos? EB nélkül is láthatunk-hallhatunk-érezhetünk Kunmadáron.

Ezen a ponton kéreztük arról a kellemetlenségről, ami augusztus 20-án a motoros versenyzőket érte, nevezetesen hogy a döntőik - az esők miatt - nem fértek bele a programba. A kérdés úgy szólt, hogy terveznek-e több napot 2015-re, hogy ?kényelmesebben? elférjenek egymás mellett a motoros-autós programok. A válasz igen volt:
Valószínűleg hosszabb lesz az augusztusi hétvége - de idén 20-án három eső esett, azért maradtak el a döntők, nem pedig szervezési hiányosságok miatt. Több profi versenyzővel beszéltem - és most nem akarok megsérteni senkit -, illetve elnézést kértem az augusztus miatt, és a válaszuk legtöbbször az volt, hogy ?na de Jozef, az időjárásról nem tehettek!? Aki profi, az érti: három eső esett, lehetetlenség volt befejezni. Higgyétek el, 17 éve szervezem ezt a rendezvényt, beleértve az időtervet is: ha nem esik az eső, végigmegy minden. Szorított lett volna, feszes lett volna, megbolondultunk volna - de végigment volna. A döntők után végsebességmérésestül, mindenestül.
Szóval ennek ellenére (vagy éppen ezért) az augusztusi Extrém rendezvény jövőre három napos lesz (a mostani másfél helyett - a szerk.). Ebbe az autóknak is gond nélkül bele kell férniük, ahogy az Európa Kupának is, tehát jönnek a SuperStreetek? Természetesen lesz éjszakai show, koncertek - és sugárhajtású autókkal is tárgyalunk, (május) 1-jére és (aug.) 20-ára egyaránt. Azt gondolom, hogy az is nagy dolog, ha ezeket a kuriózumokat meg tudjuk tartani.
Hogy a mára már ?kötelező értékeinken? felül - mint a jet carok vagy a nemzetközi versenyek -, mit hoz a 2015-ös esztendő, az még tárgyalások kérdése. De az biztos, hogy jó lesz! Kunmadár nagykorúvá válik, szóval ez már nem gyerekjáték! Das ist nicht Kinderspiel! Lehet, hogy ez lesz a jövő évi szlogenünk?! Vagy: csak 18 éven felülieknek! De ez meg félreérthető? Mindegy mi lesz, a lényeg, hogy k...a jó lesz!

- kapcsolódó tartalmunk: Egy győzelem, DennyM emlékére (augusztus 20.)
Kunmadár Magyarország egyetlen olyan gyorsulási és stunt eseménye, amely 17 évet tud maga mögött, s ez alatt a 17 év alatt közel félmillió embert tudott a helyszínen elvarázsolni sportteljesítményekkel, világra szóló show-kal, és több mint egymilliárd(!) emberhez jutottunk el a világ médiumain keresztül. Így lettünk az ország kiemelt sporteseménye, s a térség meghatározó turisztikai vonzereje - ez pedig abban a meghívóban állt, amelyet a tradicionális év végi domonyvölgyi díjkiosztóra kaptunk.
Vissza a jövőbe: Kunmadaras már (többször) felért a csúcsra, méghozzá az ún. válság időszakában: három-négy évvel ezelőtt dragbike Európa Bajnokság nyitófutmának adott otthont a volt szovjet katonai repülőtér, amelyről korábban az itt tárolt atombombák okán beszéltek, mostanra azonban a szenzációs időeredmények és az itt tartott versenyek hangulatánál fogva ment híre, nemzetközi szinten. Azóta egy kicsit alább hagyott a "lendület", de nem tört meg: 2012-ben a 15. jubileumi év megünneplése után jött a 16., a Jet Carok éve, majd az idei, mikor is a szervezők visszanyúltak a gyökerekhez, és elkezdtek egy új jövőt építeni.
A kunmadaras HDA a nehéz időkben is a leglátogatottabb és legnagyobb szenzációkat felvonultató motorsport eseménye volt az országnak, ha a Forma1-et nem nézzük. Mostanra pedig úgy tűnik, újra egyre feljebb szárnyal Kunmadár: az EB-rendezések tapasztalatával a szervezők meghirdették a European Drag Challange-t, melyen közel annyi ország versenyzője indult, mint magán az EB-n. Ez óriási eredmény, és óriási show, óriási licensz díjak nélkül. Emellett - természetesen - még egy rakás program, Motul Kupa, stunt OB, autós bajnokság...szóval újra mernek tervezni, megint megjött a "lendület" - éppen ideje: Kunmadár nagykorúvá érett.

Dr. Hadnagy Józsefnek - aki "civilben" az egri főiskola szociálpedagógia tanszékének PhD oktatója - a már szokásosnak mondható kérdésünket tettük fel a gálavacsora után: hogy látta az idei évet, és mi lesz jövőre? Át is adjuk a szót HaJónak, Kunmadár mindenkori speakerének:
Hogy hogy sikerült 2014? Szerintem lehetett látni! Aki látogatta a versenyeket, látta! A közönség hála Istennek ?visszatalált? - illetve azt gondolom, soha nem is távolodott el. De azért nem mindegy, hogy az embernek mennyi pénz van a zsebében, ez nyilvánvaló (a szervezők már jó pár éve nem emeltek a rendezvények árán - a szerk.).
Most már szerintem a ?válság végeztével? ez, a belépő nem lehet akadály: Magyarországon ez már hozzátartozik ahhoz a szabadidő eltöltéséhez, vagy - úgy mondom - ?polgári léthez?, hogy igenis ki tudok mozdulni a hétvégén, igenis el tudok menni valahová - és ez a sport, Kunmadaras egy olyan alternatívát kínál az embereknek, ami tényleg egyedülálló. Szóval szemmel láthatóan visszajöttek az emberek, új emberek jöttek - és ez látszott a nézőtéren.

Magával a versenyekkel kapcsolatban, egyrészről azt gondolom, hogy nagyon jó irányba megyünk, másrészről pedig azt mondom, nagyon jó irányba kéne még menni. A nagyobb, épített kategóriák irányába komoly lépéseket kellene még tenni - de ehhez nekünk nincsenek eszközeink. Azt tudjuk csinálni, hogy - mint eddig is - kiterjesztjük a versenyt nemzetközi szintűre?és jönnek is szép számmal az indulók: Németországból, Dániából, Olaszországból, Svájcból? Ez jó, ez nagyon jó irány!
Viszont a magyar - élkategóriás - Competition és SuperStreet versenyzők nem feltétlenül erősödtek ebben az évben - ez az, ami miatt sír az egyik szemem. A másik dolog - ami miatt nevet -, hogy a Közönség kategóriákban pedig harminc-egynéhány induló van versenyről-versenyre (igaz, ebben a Street 600-750-1000 kategóriákkal történt összevonásnak is szerepe van - a szerk.).
Olyan tömegbázisa van Kunmadarasnak, amilyet még nem láttam sem a környező országokban?se sehol máshol. Az utcai gépek nevezése nagyon szép számban megindult, 130 induló alatt nem nagyon voltunk egyik versenyen sem - ez azért nagyon komoly! Autósok is egyre többen jönnek hozzánk, szóval azt gondolom, hogy most egy olyan helyzetben vagyunk, ami akár egy újabb 18 évet tud elindítani!
Ugyanis 18 éves lesz a rendezvény 2015-ben - és akkor már a jövőről beszélünk. Nyilván tovább kell lépni, de az is biztos, hogy egy nagy ünneplés lesz az egész 18. év: mind május 1-je, augusztusban az éjszakai show után (megint) nagy tortázást tervezünk (emlékeztek, mint a jubileumi, 15. idény után - a szerk.).

Nagy valószínűséggel SuperStreet Európa Kupa is lesz, jönnek újra a külföldiek ezerrel, akárcsak az autósok. Augusztusban egy nagyon komoly autós mezőny volt ott velünk, szlovák, lengyel, cseh, szlovén, román? A környező országok felé továbbra is nyitni szeretnénk, és a European Drag Challenge-en belül létrehozni egy autós kategóriát is! Illetve kettőt: 9 másodperc alatt, és 9 másodperc felett! Próbálunk az épített autókra összpontosítani - ez is egy új irány.
Megkérdeztük HaJót, hogy ?a régi jó dolgokból? visszatérthet-e még mondjuk a UEM EB-nyitány, mint 2010-11-ben? Azok a május 1-jék igazán nagy durranások voltak, hiszen Santa Pod ?helyett? volt Kunmadáron a verseny. Esetleg realitás lehet-e ez a szintén kerek 20. Kunmadárra, azaz 2017-re?
Megmondom őszintén, most már nem az van, hogy mi vágyakozunk valahová - és nem azért nem, mert már volt ilyen (EB) nálunk -; hogy csak akkor láthatunk ilyen motorokat, ha Európa Bajnokság van... Nem, EB nélkül is láthatunk Kunmadarason EB-s motorokat! Lásd: European Drag Challenge! Saját fejlesztés, saját promóterek vagyunk, magyar kezdeményezés, a mi tulajdonunk, Kunmadaras tulajdona - és ott volt 8 ország versenyzője ebben az évben! Ha ezt meg tudjuk ismételni, sőt rá tudunk tenni egy lapáttal, akkor azt gondolom, hogy ez az út ugyanolyan jó?és nincs kizárva, hogy majd az Európa Bajnokság jön ide, ?magától?! Ez azt jelenti, hogy nem kellene olyan súlyos összegeket befizetni az EB-rendezésért, ami jelen állás szerint abszolút nem is lenne arányban azzal, amit ?hivatalos? EB nélkül is láthatunk-hallhatunk-érezhetünk Kunmadáron.

Ezen a ponton kéreztük arról a kellemetlenségről, ami augusztus 20-án a motoros versenyzőket érte, nevezetesen hogy a döntőik - az esők miatt - nem fértek bele a programba. A kérdés úgy szólt, hogy terveznek-e több napot 2015-re, hogy ?kényelmesebben? elférjenek egymás mellett a motoros-autós programok. A válasz igen volt:
Valószínűleg hosszabb lesz az augusztusi hétvége - de idén 20-án három eső esett, azért maradtak el a döntők, nem pedig szervezési hiányosságok miatt. Több profi versenyzővel beszéltem - és most nem akarok megsérteni senkit -, illetve elnézést kértem az augusztus miatt, és a válaszuk legtöbbször az volt, hogy ?na de Jozef, az időjárásról nem tehettek!? Aki profi, az érti: három eső esett, lehetetlenség volt befejezni. Higgyétek el, 17 éve szervezem ezt a rendezvényt, beleértve az időtervet is: ha nem esik az eső, végigmegy minden. Szorított lett volna, feszes lett volna, megbolondultunk volna - de végigment volna. A döntők után végsebességmérésestül, mindenestül.
Szóval ennek ellenére (vagy éppen ezért) az augusztusi Extrém rendezvény jövőre három napos lesz (a mostani másfél helyett - a szerk.). Ebbe az autóknak is gond nélkül bele kell férniük, ahogy az Európa Kupának is, tehát jönnek a SuperStreetek? Természetesen lesz éjszakai show, koncertek - és sugárhajtású autókkal is tárgyalunk, (május) 1-jére és (aug.) 20-ára egyaránt. Azt gondolom, hogy az is nagy dolog, ha ezeket a kuriózumokat meg tudjuk tartani.
Hogy a mára már ?kötelező értékeinken? felül - mint a jet carok vagy a nemzetközi versenyek -, mit hoz a 2015-ös esztendő, az még tárgyalások kérdése. De az biztos, hogy jó lesz! Kunmadár nagykorúvá válik, szóval ez már nem gyerekjáték! Das ist nicht Kinderspiel! Lehet, hogy ez lesz a jövő évi szlogenünk?! Vagy: csak 18 éven felülieknek! De ez meg félreérthető? Mindegy mi lesz, a lényeg, hogy k...a jó lesz!

- kapcsolódó tartalmunk: Egy győzelem, DennyM emlékére (augusztus 20.)
Hozzászólások Kunmadár nagykorú: Das ist nicht Kinderspiel cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.