
Közútra is, terepre is: Többcélú bukósisak teszt
A képen látható felirat (dual-sport) olyan sisakokat jelöl, amiket hasonló felhasználású motorokhoz fazoníroztak: már ezekből is elég széles a kínálat az belépőtől a méregdrágáig - összehasonlító tesztünkben mindkét véglet szerepel
A képen látható felirat (dual-sport) olyan bukósisak kategória, amit hasonló felhasználású motorokhoz fazoníroztak: már ezekből is elég széles a kínálat a belépőtől a méregdrágáig - összehasonlító tesztünkben mindkét véglet szerepelÚjra bukósisaktesztre adtunk a fejünket (kezünket), és össze is jött 3 kategóriára való bukósisak a hazai motorosboltokból. A tesztelést a többcélú, crossover, on-offroad vagy ahogy újabban hívják, dual-sport kategóriás (túraendurós) bukósisak indítja, ezt követi majd a 80 ezer forintig tartó, majd az ezt meghaladó prémium kategóriás zárt bukósisak próbája.
A tesztelési folyamat változatlan, a séma még a DennyM által kidolgozott, általunk bevett eljárásokon alapul: az összpontszám - amely a későbbi végső sorrend alakulásáról dönt - alap és egyéni pontokból tevődik össze. Az alap pontok közül a súlyt és a zajt is egyenként lemértük, a szellőzésre viszont csak a szellőzők száma/működése/minősége alapján adtunk pontokat (amúgy használat közbeni tapasztalatot kellett volna szerezni a bukósisak éles próbájával) - illetve a taknyos időnek köszönhetően a párásodást is ki tudtuk próbálni.

Az egyéni pontokat különböző szempontok (lásd a ponttáblázatot a lap alján!) alapján kapták az indulók: itt minden helyet kapott, amit csak álló helyzetben meg tudtunk rajtuk vizsgálni, a le/felvételtől kezdve a komfortérzeten és a méretpontosságon át egészen a pleximechanikáig, vagy annak cseréjéig. Hármunk szubjektív egyéni pontjait összeadtuk, majd hozzáadtuk az "egzakt" alap pontokat, és már meg is született a végeredmény - de ne szaladjunk ennyire előre.
Szerencsére a dual-sport kategóriában is már csak kivehető bélésű bukósisakot próbálhattunk. Ez a bukósisak főleg a (túra)endurósoknak készül, és mivel a crossover motorkerékpár osztály talán sosem volt még ilyen népszerű, ez a bukósisak is nagy érdeklődésnek örvend. A tesztben szereplő példányok nem merítik ki a hazai piacon fellelhető összes darabot, de ennyit sikerült beszerezni a próbához. Érdekesnek találjuk, hogy egyes bukósisak forgalmazók mennyire "kedvetlenül" állnak hozzá egy ilyen bemutató jellegű, statikus teszthez is... De szerencsére a nagyobb forgalmazók, mint az Euromotor, a Karasna, a MotorOázis és a MotoPartsShop.hu tudtak bukósisakot küldeni a teszthez, így a fontosabb márkák meg tudtak jelenni.

Mert mi lett volna, ha még menni is akarunk bennük? Azért annak örültünk nagyon, hogy több árkategóriából is kaptunk bukósisakokat, így azt is össze tudtuk hasonlítani, mennyivel jobb egy sokkal drágább az olcsóbbnál. Hát mit ne mondjak, óriási a különbség a belépő-jellegű és a prémium bukósisakok között - nem meglepő módon -, és nem csak felszereltségben, hanem védelemben és komfortban is. No lássuk a szereplőket, külön-külön.

AFX FX41DS - Forgalmazza: MotoPartsShop.hu
Az amerikai AFX egy agyon jól szellőző endurósisak, amely sokoldalúságával és bátornak mondható formájával hívja fel magára a figyelmet. Az alját körbeölelő ív miatt, ha a motor ülésére helyezzük, nem esik le olyan könnyen. A napszemüveg elég mélyre lejön (ami sajnos mostanában már ritkaság), kezelése pedig egyszerű a bal oldali kapcsolóval. Nagy tempónál sem rázza a napellenző a vezető fejét, mert hatalmas levegőkilépő nyílásokkal rendelkezik, így nem kap bele a szél.

A szellőzése tényleg zseniális, így ajánlható nagy forróságban és "testedzésnek szánt" motorozáshoz is, ahol sokat izzad a vezető. Sajnos álló helyzetben eléggé párosodik a plexi, amely ha elindulunk, szinte azonnal leszárad. Ami az interiőrt illeti, a bélés nem lesz azonnal komfortos, mivel nem túl vastag. El kell telnie egy-két hónapnak, amire az ember fejére alakul a belső, és kényelmesebbé válik. Belül nem a legfinomabb anyagokból építkezik, de várhatóan tartós lesz. A bukósisakot könnyű variálni (plexi, shield), van hozzá gyári szerszám is, de az is elég, ha mindig ott lapul egy 10 forintos a zsebedben.

A tesztelési folyamat változatlan, a séma még a DennyM által kidolgozott, általunk bevett eljárásokon alapul: az összpontszám - amely a későbbi végső sorrend alakulásáról dönt - alap és egyéni pontokból tevődik össze. Az alap pontok közül a súlyt és a zajt is egyenként lemértük, a szellőzésre viszont csak a szellőzők száma/működése/minősége alapján adtunk pontokat (amúgy használat közbeni tapasztalatot kellett volna szerezni a bukósisak éles próbájával) - illetve a taknyos időnek köszönhetően a párásodást is ki tudtuk próbálni.

Az egyéni pontokat különböző szempontok (lásd a ponttáblázatot a lap alján!) alapján kapták az indulók: itt minden helyet kapott, amit csak álló helyzetben meg tudtunk rajtuk vizsgálni, a le/felvételtől kezdve a komfortérzeten és a méretpontosságon át egészen a pleximechanikáig, vagy annak cseréjéig. Hármunk szubjektív egyéni pontjait összeadtuk, majd hozzáadtuk az "egzakt" alap pontokat, és már meg is született a végeredmény - de ne szaladjunk ennyire előre.
Szerencsére a dual-sport kategóriában is már csak kivehető bélésű bukósisakot próbálhattunk. Ez a bukósisak főleg a (túra)endurósoknak készül, és mivel a crossover motorkerékpár osztály talán sosem volt még ilyen népszerű, ez a bukósisak is nagy érdeklődésnek örvend. A tesztben szereplő példányok nem merítik ki a hazai piacon fellelhető összes darabot, de ennyit sikerült beszerezni a próbához. Érdekesnek találjuk, hogy egyes bukósisak forgalmazók mennyire "kedvetlenül" állnak hozzá egy ilyen bemutató jellegű, statikus teszthez is... De szerencsére a nagyobb forgalmazók, mint az Euromotor, a Karasna, a MotorOázis és a MotoPartsShop.hu tudtak bukósisakot küldeni a teszthez, így a fontosabb márkák meg tudtak jelenni.

Mert mi lett volna, ha még menni is akarunk bennük? Azért annak örültünk nagyon, hogy több árkategóriából is kaptunk bukósisakokat, így azt is össze tudtuk hasonlítani, mennyivel jobb egy sokkal drágább az olcsóbbnál. Hát mit ne mondjak, óriási a különbség a belépő-jellegű és a prémium bukósisakok között - nem meglepő módon -, és nem csak felszereltségben, hanem védelemben és komfortban is. No lássuk a szereplőket, külön-külön.

AFX FX41DS - Forgalmazza: MotoPartsShop.hu
Az amerikai AFX egy agyon jól szellőző endurósisak, amely sokoldalúságával és bátornak mondható formájával hívja fel magára a figyelmet. Az alját körbeölelő ív miatt, ha a motor ülésére helyezzük, nem esik le olyan könnyen. A napszemüveg elég mélyre lejön (ami sajnos mostanában már ritkaság), kezelése pedig egyszerű a bal oldali kapcsolóval. Nagy tempónál sem rázza a napellenző a vezető fejét, mert hatalmas levegőkilépő nyílásokkal rendelkezik, így nem kap bele a szél.

A szellőzése tényleg zseniális, így ajánlható nagy forróságban és "testedzésnek szánt" motorozáshoz is, ahol sokat izzad a vezető. Sajnos álló helyzetben eléggé párosodik a plexi, amely ha elindulunk, szinte azonnal leszárad. Ami az interiőrt illeti, a bélés nem lesz azonnal komfortos, mivel nem túl vastag. El kell telnie egy-két hónapnak, amire az ember fejére alakul a belső, és kényelmesebbé válik. Belül nem a legfinomabb anyagokból építkezik, de várhatóan tartós lesz. A bukósisakot könnyű variálni (plexi, shield), van hozzá gyári szerszám is, de az is elég, ha mindig ott lapul egy 10 forintos a zsebedben.

Előnyök / hátrányok - AFX FX41DS (bemutató)
Kiemelkedő szellőzés (17 ponton)
Nagy nyílás, könnyű le- és felvenni
Sokoldalú kialakítás, jó felszereltség
Vékony a szivacs a belsejében, kemény a bélése
(viszont legalább ergonomikus a kialakítása) A pleximechanika egyszerű, nem a legpontosabb
(viszont legalább ergonomikus a kialakítása) A pleximechanika egyszerű, nem a legpontosabb

Kappa KV10 - Forgalmazza: EuroMotor
Az olasz sapka nagyon olcsó, ezáltal az ár/érték verseny nagy esélyeseként száll a ringbe. Messziről még jól is néz ki: láthatósági színű csíkokkal hívja fel a figyelmet magára, ami nálunk - mint tudjátok - jót jelent. Közelebbről szemügyre véve viszont a kidolgozás nem túl aprólékos - és ez nem csak a fényezésre igaz: nagyon kevés és vékony szellőzőnyílások vannak rajta, így borítékolható, hogy meleg időben forró viselet.

A belsejének az anyaga szemre is gyenge (legalábbis ehhez az erős - és drágább - konkurenciához képest). Aztán felvéve sem sincs minden rendben, mert már felvenni sem egyszerű, legalábbis ahhoz képest, ami rá van írva (mindenből M-est kértünk). A méretpontossággal voltak gondjai, és ez tovább rontott a komfortérzetünkön - amin a kissé egyszerű pleximechanika és a szellőzők kidolgozása, "nyomkodása" sem segítettek. Mindezek ellenére, simán megér annyit, amennyit kérnek érte - csak körültekintően válassz belőle méretet!

Előnyök / hátrányok - Kappa KV10 (bemutató)
Olcsó ár
Ez a legkönnyebb
Láthatósági csíkok
(bár a design kissé elnagyolt)
(bár a design kissé elnagyolt)
Furcsa alap(nyílás)forma, a többihez képest
Gyenge a bélés és a szellőzők kidolgozása
Gyenge felszereltség

CabergTourmax - Forgalmazza: MotorOázis
Ez a teszt egyetlen felnyitható elejű bukósisakja (nagy piros pont érte), amelyet még ilyen napellenzős formában nem igazán láttunk (mert világelső). Ügyesen megoldották a felnyíló első részt, amelyet rögzíteni is lehet, nehogy lecsapódjon menet közben. A felszereltségét tovább dicséri, hogy van benne Bluetooth kihangosítóhoz is előkészítés.A plexi csukott állapotban szintén ügyesen van rögzítve, nehogy kinyíljon menet közben.

A (kissé rövid) napszemüveg kapcsolója a fejtetőre került, ez viszont megszokást igényel - továbbá nagyon kevés szellőzőnyílás van a bukósisakon, amelyből ráadásul csak a fejtetőn lévő zárható(ez rontja valamelyest a felszereltség-indexét). A le- és felvétel könnyen megy, a párna pedig puha, igényes kialakítású (alakú, anyagú). Árban még ez is jól áll, mert majdnem a duplája a Kappának, de még mindig csak a fele az Iconnak és több mint százezerrel(!) olcsóbb az X-litenál.

Előnyök / hátrányok - Caberg TourMax (bemutató)
Az egyetlen, amelynek nyitható az eleje
Komfortos belső
Jó felszereltség, jó ár/érték arány
Kevés szellőző
Rövid napszemüveg
Kissé nehéz, tompább a dizájn

X-lite X-551GT - Forgalmazza: EuroMotor
Kiváló kidolgozással és igényes anyagokból (például karbon) készül az X-551GT névre hallgató bukó. A matt szürke festést sárga feliratokkal bolondították meg, így lett figyelemfelkeltő, de azért ez még nem a láthatósági kategória. Kesztyűben is jól kezelhető szellőzőket kapott, ami fontos, mert "szabad kézzel" hiába könnyű nyomkodni őket, ha... értitek. A plexit ezen a legkönnyebb lecserélni, ha esetleg valaki a napszemüveg mellé még sötétebbet szeretne felrakni.

A napellenző viszonylag normális méretű, elég jól befedi az arcot (ami manapság ritkaság), csak a szemüveg kapcsolóját elég erősen kell működtetni. N-Com előkészítéssel is rendelkezik, így a (tényleg) gyönyörűen kialakított bélésben könnyen elfér a gyári kihangosító. Említést érdemel még a profi dupla D-gyűrűs csat és a belső igényes megoldású (patenttal rögzített, kivehető) áll-része (bogárháló). A héj formája nekem kicsit egy golyóra hasonlít - nem tudom, hogy ez most jó vagy rossz.

Előnyök / hátrányok - X-lite X-550GT (bemutató)
Igényes, jól kidolgozott, kényelmes belső
Jó felszereltség
Finom pleximechanika
Nehézkesen működő napszemüveg
Az ára is prémium: ez a legdrágább

Icon Variant - Forgalmazza: MotoPartsShop.hu
A másik szénszálas darab, az Icon nem csak a fényezések hibátlan kivitelezésével hívja föl magára a figyelmet - amely még fluoreszkál is a sötétben -, hanem a héj formája is különleges. Hatalmas levegőkilépő-nyílások gondoskodnak róla, hogy ne kapjon bele a szél. A tetején lévő légcsatorna pedig arról, hogy a motoros feje ki legyen szellőztetve, amúgy rendesen... Természetesen ezt a csatornát be is lehet zárni, ha túl hideg lenne.

Rengeteg szellőző található még rajta, amelyek nagy része zárható, egészen pontosan 11-ből 7. A plexi teljesen páramentes és gyönyörűen nyitódik-záródik. A bélés ún. HydraDry anyaga rendkívül szép és komfortos viselet. Talán az egyetlen nagy hátránya, hogy nincs benne napszemüveg, és a tartozékként a dobozban található sötét plexi felszerelése eltart úgy 4-5 percig, így nem sűrűn fogják cserélgetni a vásárlók. Egyébként nem nagyon tudunk belekötni, legfeljebb a súlyába és az árába, de még így is olcsóbb valamivel, mint az X-lite.

Előnyök / hátrányok - Icon Variant (Thriller)
Igényes anyagok és kidolgozás (külső/belső)
Jó szellőzés, jó felszereltség
Leglátványosabb dizájn
Nincs napszemüveg
Nehezen megy a plexicsere
Ez volt a legnehezebb

Összegzés
Mindent összevetve (összeadva) az Icon Variant került ki győztesen, köszönhetően kimagasló formájának (belül is), minőségének, kidolgozottságának, megjelenésének, komfortérzetének... Az aranyéremtől csupán öt ponttal maradt el az X-lite X-551GT, amely hasonlóan magas színvonalon teljesített, de pár tízezerrel drágábban teszi ilyen magasra a lécet. Némi meglepetésre a bronzot - az itthon még nem annyira ismert - AFX FX41 kapta: az amerikai márka kupakja leginkább kiegyensúlyozott teljesítményénél fogva csípte el a dobogót.

Pedig nem volt könnyű dolga - a világújdonságot is felvonultató - Caberggel szemben: bukósisak tán még sose volt ennyire sokoldalú, ami azzal is jár, hogy egyik területen sem nyújt igazán kimagaslót (míg az AFX például átlagon felül szellőzik). Akárhogy is nézzük, a magasan a legolcsóbb Kappa nyújtotta a leggyengébb teljesítményt, ugyanakkor ha szigorúan vizsgáljuk a mindig fontos ár/érték aspektust, akkor az olasz sapka éri meg a legjobban a pénzét... Igazából a (legalább 100 ezer forintos!) árkülönbözetét tekintve nem is szabadna mondjuk az X-litehoz hasonlítani - de mégiscsak ugyanazon kategóriába készültek.

Az ár/érték arány igazi bajnokának azonban inkább az AFX tűnik, amely majdnem befér az 50 ezer forint alatti kategóriába, nem kerül annyira sokba, mégis "sokat tud" - és mint mondtuk, van amiben kimagaslóan teljesít. Egy "erős" tízessel többért nem rossz választás a Caberg sem, ami még többet tud: ebben a tesztben, ezekkel az ellenfelekkel "erős közepesen" teljesített - de közel sem volt annyira szürke, mint a színe! Akinek pedig százezernél is több pénze van többcélú bukósisakra, választhat: Icon vagy X-lite - akármelyiket is veszi le a felső polcról, nagyon jó bukósisakot kap.

A két igazán prémium dual-sport között is jelentős a különbség, de csak ami az árukat illeti - a különbözetből kényelmesen kijön "az asszonynak" egy Kappa. Ez annak tudatában pláne nem kevés, hogy az Icont nem éreztük gyengébbnek a drágább X-litenál: bár kicsit nehezebb úgy, hogy nincs benne napszemüveg, de... De ha egy árban lennének, talán úgy is az Icon felé billenne a mérleg nyelve, és ez végleg eldöntötte a versenyt. Illetve a kegyelmet nem ismerő ponttáblázatunk döntött, amelynek az ár csak egy (kis) része...

- a többcélú bukósisakok után a zárt (80 ezer forint alatt és felett) bukók tesztjével folytatjuk
Hozzászólások Közútra is, terepre is: Többcélú bukósisak teszt cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.