
Kawasaki - erőmű, két keréken - negyedik rész

Modell: ZRX 1200 R
Gyártási év: 2001
Teljesítmény: 122 LE
Lökettérfogat: 1164 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres, négyütemű
1997-ben hozta piacra a Kawasaki a ZRX-1100 modellt, Eddie Lawsons legendás ?bikini-burkolatú? zöld monstrumának retro-változataként. A teljesítménymotorok világában pedig ez a vezérelv, hogy ?minél erősebb, annál jobb?, s nem számít honnan jön az erő. Ennek megfelelően 2001-ben a ZRX 1100-ból ZRX 1200 lett, amely egy alumíniumhengerrel és főtengellyel épített motort kapott. A motor fejlesztésének további momentumai: a bütykös-tengely profiljának átalakítása, a könnyebb sebességváltás, tökéletesebb kuplungműködés, új forgattyústengely és rozsdamentes kipufogócsövek.

Modell: ZRX 1200 S
Gyártási év: 2001
Teljesítmény: 122 LE
Lökettérfogat: 1164 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres, négyütemű
A ZRX 1200 R modellt továbbfejlesztve 2001-ben a Kawa az S-változattal jelentkezett, egy hasonlóképpen ?hiányos ruházatú? géppel, amellyel a gyár - saját bevallása szerint - egy új kategóriát hozott létre: teljesítmény-túramotorokat. A félig burkolt S változat szintén hosszúra nyújtott, nagy szilárdságú, háromszög-zártszelvényes hátsó lengőkarral épült. A lengőkar felfüggesztési pontjának megváltoztatása, a szélesebb hátsó felni, a szélesebb gumiabroncsok, és az első villa rugózásának átalakítása a gép könnyebb kezelhetőségét szolgálja. A ZRX modellsorozatban az R- és S-változat mellett egy burkolat nélküli változat is szerepel.

Modell: Ninja ZX 6R
Gyártási év: 2002
Teljesítmény: 113 LE
Lökettérfogat: 636 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres, négyütemű
A sportmotorok modellsorozatait az utóbbi évtizedekben már kétévente átdolgozzák, s ilyenkor is érvényes az a vezérelv, hogy ?gyorsabbat, könnyebbet, pontosabbat? kell építeni. A ZX 6R 2002-es változata természetesen ennek jegyében született, de 636 cm3-es lökettérfogatával átlépte a géposztály határait. A hengerűrtartalmának ?másfél kupicányi? bővítése azt eredményezte, hogy saját kategóriájában e motor vonóereje lett a legnagyobb. A kis Ninja új formája és vonalvezetése a legapróbb részletekig megegyezik a ZX-9R modellnél alkalmazott megoldásokkal.

Modell: ZZ-R 1200
Gyártási év: 2003
Teljesítmény: 152 LE
Lökettérfogat: 1164 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres, négyütemű
A dinamikus menettulajdonságokról szólva a Kawasaki ZZ-R ?erőmű? áll az első helyen. Gyors túragép, amelyet hagyományos, nagy lökettérfogatú, négyhengeres motor hajt, rendkívül jó menettulajdonságokkal és megfelelő erővel rendelkezik, s így bármilyen élethelyzetben használható. 275 km/óra sebességnél éri el teljesítőképességének határait, addig a motor ereje korlátlanul érvényesül. Egy ilyen vulkánszerű erőgépen lovagolva nem árt tudni, hogy a felépítmény is elsőrendű: a ZZ-R minden köríven - ide értve a hajtűkanyarokat is - teljesen simán és előírásszerűen fordul, s megfelelő sebességgel. Természetesen csomagokkal és utassal is egyaránt.

Modell: Ninja ZX-9R
Gyártási év: 2002
Teljesítmény: 143 LE
Lökettérfogat: 899 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres, négyütemű
Nagyobb súlya és kisebb lökettérfogata ellenére - a japán szupersportmotorok között - a Kawasaki Ninja ZX-9R 2000-ben sok területen a legjobbnak bizonyult. A finomított Ram-Air rendszernek köszönhetően a motor elérte az 1000 cm3-es gépek teljesítményét. A szupersport kategóriához képest a pilóta meglehetősen kényelmesen ülhet a motoron, s néhány órás motorozás után sem szorul ortopédiai kezelésre. A burkolat jó védelmet nyújt az agresszív menetszél ellen, a vezető még 180 km/órás sebességnél is egyenes tartásban vezetheti a gépet. Emellett az utas is kényelmesebben szállítható, így (második) imádott kedvesünk nem csak az első fagyizóig bírja elviselni a motorozás örömeit. -

Modell: KX 250
Gyártási év: 2003
Teljesítmény: 56 LE
Lökettérfogat: 249 cm3
Motortípus: egyhengeres, kétütemű
A KX 250-es 1999-ben került piacra, s a 250-es géposztály legsikeresebb crossmotorjaként csak 2003-ban esett át az első frissítésen. Ekkor a henger krómbevonatot és új szívó- és kipufogó-réseket kapott. Módosult az égőtér, továbbá a membránok és kipufogódob átalakítása is jelentékenyen hozzájárult a teljesítmény növekedéséhez. Az új csőprofilok növelték a váz szilárdságát, változott a kormány geometriája, mélyebbre került a súlypont, s ezzel könnyebben kezelhetővé vált a motor. A hátsó rugózást elsősorban a jobb terheléseloszlást biztosító kónuszos alumínium lengőkar javította. A 48 milliméteres teleszkópos villát, a kerekeket, a fékrendszert is átalakították, s ezzel megváltozott a pilóta testhelyzete is.

Modell: Z 1000
Gyártási év: 2003
Teljesítmény: 127 LE
Lökettérfogat: 953 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres, négyütemű
A Z 1000 modell receptje a következő: vedd a Ninja ZX-9R motorját, és szereld egy könnyű felépítménybe amelyhez a Ninja tartozékait építed, mindezt helyezd el egy burkolatlan motorkerékpárban, s máris kész is a lélegzetelállító megjelenésű Z 1000-es! Azért még messzemenően meghatározó jegyként hozzátartozik a modellhez a négy eloxált fémből készült hangtompító, a LED-es hátsó lámpa, és a meghökkentő vonalvezetés. A vezetőt csak a forgatónyomaték alakulása zavarhatja a 6000/perc alatti fordulatszám-tartományban.

Modell: ZX-10R
Gyártási év: 2004
Teljesítmény: 175 LE
Lökettérfogat: 998 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres
Más Kawa-modellekkel ellentétben a Ninja ZX-10R fejlesztése felépítmény-kísérletekkel kezdődött. A fejlesztőmérnökök egy rendkívül könnyű, kompakt felépítmény kialakításának lehetőségét vizsgálták. Ezt csak a rövid keréktávolság és hosszú lengőkar kombinációja teszi lehetővé, s ennek eredményeként a ZX-10R egy hihetetlenül könnyen kezelhető modell lett. A konkáv tankfelület, az ergonómiailag pontosan kimért lábtartó-kormány-ülés háromszög biztosítja a legmegfelelőbb testhelyzetet a pilótának. Radiál-fékpofák elől, fogazott féktárcsák és állítható rugózás hátul, mindez a versenyképességet szolgáló fejlesztés eredményének tekinthető. A nagy teljesítményű soros elrendezésű, négyhengeres motorral hajtva ez a konstrukció a 2000-es évek versenypályáin legyőzhetetlennek bizonyult.

Modell: VN 1600 Classic
Gyártási év: 2003
Teljesítmény: 67 LE
Lökettérfogat: 1552 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
Ha a cruiserek dögösségét hosszúságuk és alacsony építésük határozza meg, akkor a VN 1600-ról állítható, hogy nagyon dögös darab. Olyan vázzal épült, amelynek keréktávolsága nagyobb, ülése alacsonyabb mint korábban, emellett a VN 1500-as megnövelt lökethosszúságú változatát kapta. E modellel a Kawasaki igazolta, hogy nemcsak a sportmotorok világában képes nagy teljesítményekre.

Modell: VN 2000
Gyártási év: 2004
Teljesítmény: 103 LE
Lökettérfogat: 2053 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
A Kawa cruiserflottájának zászlóshajója túlmegy minden határon: a lökettérfogat 2053 cm3, s ezzel a VN 2000-est hajtja a legnagyobb hengerűrtartalmú kéthengeres V-motor a motorkerékpárok történetében. A motor mérete és figyelemreméltó teljesítménye nagyon jól illeszkedik a konstrukció sajátos formatervezéséhez, amely a tradicionális és divatosan újszerű elemek szerves egységére épül, mintegy áramvonalas egészet alkotva. A legfeltűnőbb stílusjegyet az áramvonalas lámpafej jelenti, amelybe egy ?messzehordó fényvetőt? építettek.

Modell: KLE 500
Gyártási év: 2005
Teljesítmény: 48 LE
Lökettérfogat: 498 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, kéthengeres, négyütemű
A KLE már a kilencvenes évek óta szerepel a Kawa modellprogramjában, 2005-re viszont alaposan átdolgozták a modellt. A motor félig burkolt formában született újjá, a Z 1000-es szélterelő lemezével és fényszórójával. Ezzel kicsit agresszívebb benyomást kelt, s így szervesen illeszkedik a Kawasaki sportmodelljeinek sorába. A kipufogócsőben elhelyezett két katalizátor, s a közös hangtompítóba épített harmadik katalizátor garanciát jelent az Euro II emissziós normák betartására.

Modell: VN 1600 Classic Tourer
Gyártási év: 2005
Teljesítmény: 67 LE
Lökettérfogat: 1552 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
A Kawa egyéves késéssel hozta naprakész állapotba a VN modell-sorozat Classic Tourer változatát. Ez a változat is az 1600-as V2-es motort kapta, de az egész felépítményt korszerűsítették, például erősebb lett a váz. A Classic Tourer szériatartozékaként szerepelnek az oldalsó csomagtartó dobozok, a szélterelő és az utas kényelmét szolgáló háttámla.
Modell: Z 750 S
Gyártási év: 2005
Teljesítmény: 110 LE
Lökettérfogat: 748 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres, négyütemű
A burkolat nélküli - ?szuperpőre? - Z 1000-es jelentős piaci sikereit követően a Kawasaki a 2004-es szezonra kifejlesztette annak 750 cm3-es változatát. Jóllehet a Z 750-es sokat megtartott az 1000-es változat agresszív vonalvezetéséből, néhány elemről azonban le kellett mondania, pl. a két közös hangtompítóban végződő négy kipufogócsőről. 2005-re a Kawasaki a képen látható S-változatot némi burkolattal ellátva is megjelentette.

Modell: Ninja ZX-6R
Gyártási év: 2005
Teljesítmény: 130 LE
Lökettérfogat: 636 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres, négyütemű
A 2003-ban bemutatott Ninja ZX 6R modell építésekor a Kawa nem kötött kompromisszumot. A fejlesztés célja egy abszolút ?harcra kész? motor kialakítása volt, s a csaknem szenzációs teljesítményadatok azt bizonyítják, hogy e szándékot sikerült a gyakorlatban is megvalósítani. Ennek ellenére már két évvel később sor került a modell átépítésére. A motor új hengereket és hengerfejet kapott, két ovális pillangószelepet és hengerenként két befecskendező fúvókát a hatékonyabb üzemanyag-ellátás érdekében. A kipufogótorokba épített powerszelep biztosítja a teljesítmény optimalizálását az első és középső fordulatszám-tartományban. Mindez együttesen 130 LE-s teljesítményt jelent.
Forrás: 1000 motorkerékpár
? Az Adler története
- Az Aermacchi története
- Az AJS története
- Az Aprilia - és az olasz versenyszellem
- Ariel - tradíció és extravagancia
- AWO/Simson - szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
- Benelli - egy legenda visszatér
- Betamotor - versenygépek Toscanából
- Bianchi - egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
- Bimota - különlegességek Itáliából
- BMW - egy német sikertörténet - első rész
- BMW - egy német sikertörténet - második rész
- BMW - egy német sikertörténet - harmadik rész
- BMW - egy német sikertörténet - negyedik rész
- BMW - egy német sikertörténet ?ötödik rész
- Brough Superior - mindenből a legjobbat
- BSA - a birminghami legnagyobbak
- Buell - amerikai sportgépek Harley-szívvel
- Bultaco - mindent a sportért
- Cagiva - a Castiglionik öröksége
- CCM - a Clews-féle versenygépek műhelye
- CZ - a cseh ?népmotorok?
- DKW - a kis csoda
- Ducati - az olasz sportszellem - első rész
- Ducati - az olasz sportszellem - második rész
- FN - a belgák között a legnagyobb
- Gilera - világbajnokok Olaszországból
- Harley Davidson - egy amerikai legenda - első rész
- Harley-Davidson - egy amerikai legenda - második rész
- Harley-Davidson - egy amerikai legenda - harmadik rész
- Harley-Davidson - egy amerikai legenda - negyedik rész
- Henderson - négyhengeres monstrumok az USA-ból
? Hercules - a motorkerékpárok évszázados története Németországban
- Honda - aki két év alatt meghódította a világpiacot - első rész
- Honda - aki két év alatt meghódította a világpiacot - második rész
- Honda - aki két év alatt meghódította a világpiacot - harmadik rész
- Honda - aki két év alatt meghódította a világpiacot - negyedik, egyben utolsó rész
- Horex - az egyszemélyesek királynője
- Husaberg - svéd terepmotorok Ausztriából
- Husqvarna - a svéd terepmotor
- Hyosung - a koreai újonc
- Indian - Winnetou és Old Shatterhand nyomában
- Jawa - világraszóló mérnöki bravúr Csehországban
- Kawasaki - erőmű, két keréken - első rész
- Kawasaki - erőmű, két keréken - második rész
- Kawasaki - erőmű, két keréken - harmadik rész
Hozzászólások Kawasaki - erőmű, két keréken - negyedik rész cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.