Kawasaki - erőmű, két keréken - első rész

Kawasaki - erőmű, két keréken - első rész

A Kawasaki mindig nagyban játszott, a motorkerékpárok világában is csodát akart tenni, mindig valami felülmúlhatatlannal akart megjelenni a piacon, valami eddig sosem volttal, valami extravagánssal.

A japán motorkerékpár-kvartettnek a Kawasaki a legfiatalabb tagja (legalábbis mint motorkerékpár-gyár). A ?Kawasaki Heavy Industries Ltd? viszont egy gigantikus méretű világcég.

Termelési listáján a vágányon közlekedő járművek, tengeri lepárlók, olajfúrók, repülőgépek, helikopterek, műholdak, építőipari berendezések, erőművek, ipari robotok és természetesen motorkerékpárok egyaránt megtalálhatók. Shozo Kawasaki 1878-ban Tokió egyik külvárosában tette le az ipari óriásbirodalom alapkövét. A birodalom lélegzetelállító gyorsasággal növekedett, s a Kawasaki hamarosan sikeres tevékenységet folytatott a földön, vízen és a levegőben egyaránt.

Az óriás a második világháborúban Japán egyik legnagyobb fegyvergyára lett. A háborút és a kapitulációt követően a Kawasaki műhelyeinek egy része megsemmisült, emellett a győztesek megtiltották a repülőgépek gyártását is. Hogy a megmaradt ipari kapacitást valahogy kihasználják, a magasan képzett repülőmérnökök átálltak motorkerékpárok és moped sebességváltók gyártására.

A Kawasaki mindig nagyban játszott, a motorkerékpárok világában is csodát akart tenni, mindig valami felülmúlhatatlannal akart megjelenni a piacon, valami eddig sosem volttal, valami extravagánssal. S ez nem lehet más, mint egy olyan motorkerékpár, amely gyorsabb, erősebb mint a konkurencia járművei. Ez az az összkép, amelynek szellemében a gyár mindmáig dolgozik.

1965 októberében a cég vezetője büszkén mutatta be a W1-es topmodellt. A nyugati szakemberek alig tudták elrejteni gúnyos mosolyukat: a japán modell tagadhatatlanul és nyilvánvalóan hasonlított az elavult BSA A7-eshez. A motorkerékpár el is tűnt a süllyesztőben.

Még ugyanebben az évben a Kawasaki piacra hozta az A1 Samurai modellt. A Samurai, majd később a 350-es A7 Avenger, s még később az 500-as H1 ?Mach III? fantasztikus sportgépnek bizonyultak, amelyekre mindenki büszke lehetett. A Kawasaki megcsinálta.

Sem a Honda, sem a Suzuki, sem pedig a Yamaha nem volt képes egy hasonlóan sportos, ugyanakkor ennyire agresszív hatást keltő géppel előállni.

A hetvenes évek elején lázasan folyt a négyhengeres négyüteműek fejlesztése, amelynek eredménye a közkedvelt Z1 modell lett. 2005-ben mutatta be a gyár a 175 LE-s ZX modellt, amely megmutatta, hogy Istenhez imádkozva, a puskaport szárazon tartva és ésszerűen dolgozva minden akadály leküzdhető.

Az óriás jelenleg is tovább terjeszkedik, a ?gyorsabbat, jobbat, erősebbet? konstrukciós alapelv semmit sem változott. Dávid mindig beáll az indítósarokba a Góliát elleni küzdelemben.

Modell: 650 W1
Gyártási év: 1966
Teljesítmény: 47 LE
Lökettérfogat: 624 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű

Kawasaki 650 W1
A Kawasaki nagy hengerűrtartalmú W1 modellje tulajdonképpen nem Kawasaki modell. Az ötvenes évek végén a gyár a Maguro cégben is érdekelt volt, amelynek topmodelljét az 500-as K1 jelentette. A Maguro nem is rejtette véka alá, hogy a K1 nem saját fejlesztés, hanem az angol BSA A7 koppintása. A motort optikailag egy kicsit felfrissítették, műszakilag azonban változatlan maradt. A cég vezetése ettől a modelltől várta a nagy áttörést.

Modell: 650 W2
Gyártási év: 1966
Teljesítmény: 53 LE
Lökettérfogat: 624 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű

Kawasaki 650 W2
Első pillantásra a W1 és a W2 úgy hasonlít egymásra mint két tojás, a szakavatott szemlélő azonban rögtön felfedezi, hogy a W1-nek csak egy porlasztója van, a W2-nél viszont mindkét hengert külön berendezés látja el üzemanyaggal. A W2-es teljesítménye először 50 LE volt, később 53 lett. Európában a W2 modellsorozatot alig, vagy egyáltalán nem ismerik.

Modell: 250 A1 Samurai
Gyártási év: 1966
Teljesítmény: 31 LE
Lökettérfogat: 247 cm3
Motortípus: kétütemű, kéthengeres

Kawasaki A1 Samurai
1966-ban mutatta be a gyár az A1 jelzésű kétütemű rakétát. Egy olyan sportgépről van szó, amelyet elsődlegesen exportra szántak. Meg kell hagyni, hogy a Samurai úgy telitalálat, ahogy van! A mozgékony, powerszelepes gép szinte mindenben ellentéte a lomha W-modellsorozatnak.

Modell: 500 H1 ?Mach III?
Gyártási év: 1968
Teljesítmény: 60 LE
Lökettérfogat: 498 cm3
Motortípus: háromhengeres, kétütemű

Kawasaki 500 H1 Mach III
Azokban az időkben, amikor a szakértők komoly kétségeket támasztottak a kétüteműekkel szemben, 1968-ban a Kawasaki megjelentette hihetetlen szuperszonikusát. A 200 km/órára képes, háromhengeres kétütemű 60 LE-t tudott, a Mach III nevet pedig csúcssebességére utalva kapta: aki ezen a gépen utazik, az gyorsabb, mint a hang. Legalábbis úgy érzi. - Az 500-as Kawasaki sepert mint a vihar, de felépítménye sokakban ébresztett szorongást. Az élesebb nyelvűek úgy fogalmaztak, hogy a ?Mach III már akkor sem stabil, amikor áll.? de hát éppen egy ilyen szokatlan útfekvésű gépre vágytak akkoriban a vásárlók. Kétségtelen: a Mach III nem a jólfésült uraknak készült.

Modell: 750 H2 ?Mach IV?
Gyártási év: 1973
Teljesítmény: 71 LE
Lökettérfogat: 748 cm3
Motortípus: háromhengeres, kétütemű

Kawasaki 750 H2 Mach IV
A Kawasaki Mach III ?Rodeó-modellként? vonult be a köztudatba. A háromhengeres, kétütemű modellsorozat továbbfejlesztését és egyúttal megkoronázását jelentette az 1971-ben bemutatott 71 LE-s, 210 km/óra csúcssebességre képes 750-es H2 modell. Aki azokban az években a Mach IV-gyel kelt útra, annak nem kellett tartania attól, hogy valami is megelőzi: Németországban egyszerűen nem volt gyorsabb jármű a közutakon.

Modell: 900 Z1
Gyártási év: 1973
Teljesítmény: 79 LE
Lökettérfogat: 903 cm3
Motortípus: négyhengeres, négyütemű

Kawasaki 900 Z1 ?Super Four?
A japán motorkerékpárgyárak között volt egy olyan ?gentleman-agreement?, hogy nem építenek 750 cm3 hengerűrtartalomnál nagyobb motort. Ezt a megállapodást borította fel a Kawasaki, amikor 1972 őszén, a kölni IFMA kiállításon bemutatta a futószalagról frissen lekerült, ?még meleg? 900 Z1 Super Four modellt. Az egész szakma padlót fogott, a motorosok csak a szemüket meresztgették, a konkurenciának meg elakadt a lélegzete. És ez így volt helyes. A 900 cm3-es négyhengeres monstrum új fejezetet nyitott a motorkerékpárok történetében. Akkoriban Németországban Detlew Louis irányította a Kawasaki importját. 1973 eleje, azaz az első Z1 megérkezése óta a legvadabb sztorikkal és észt veszejtő poénokkal építi és ápolja a Z1-es mítoszát.

Modell: KZ 900 LTD
Gyártási év: 1976
Teljesítmény: 81 LE
Lökettérfogat: 903 cm3
Motortípus: négyhengeres, négyütemű

Kawasaki KZ 900 Ltd
Az egyesült államokbeli igényeknek megfelelően 1976-ban a gyár megépítette a Z 900 LTD modellt (LTD=limited, azaz korlátozott darabszámú széria). Csak 200 példány készült és került a piacra. Ez az első szériában készített ?szelíd chopper? Japánból.
Ismertetőjegyei: magasra tűzött kormány, csepp alakú üzemanyagtank, lépcsőzetesen emelt ülés, 16 colos hátsó kerék és rövid hangtompító.
Németországba csak néhány példány került megrendelésre, kereskedelmi forgalomba soha nem került.

Modell: Z 1000
Gyártási év: 1977
Teljesítmény: 85 LE
Lökettérfogat: 1016 cm3
Motortípus: négyhengeres, négyütemű

Kawasaki Z 1000
1977-ben a Kawa ismét nagyot dobott. A 900-as Z1 lökettérfogatát 1 literesre bővítették, s az új modell a Z 1000 jelzést kapta. Az új gép első pillantásra csak a két közös hangtompítóban végződő négy kipufogócsőben és a hátsó kerékre szerelt tárcsafékben különbözik elődjétől, a részletekben azonban sok apróbb változás történt. A teljesítmény 85 LE-re növekedett, a felépítmény minősége jelentősen javult, s az utazás maradandó élménnyé vált.

Modell: Z1-R
Gyártási év: 1977
Teljesítmény: 90 LE
Lökettérfogat: 1016 cm3
Motortípus: négyhengeres, négyütemű

Kawasaki Z1-R
A Z 900-as Z1 modellel 1972-ben a Kawasaki megmutatta, hogy miként értelmezi - a szuper kategóriájú sportgép fogalmát. Akkoriban a szakemberek még nem foglalkoztak a burkolattal ellátott motorkerékpárok témájával. Öt évvel később már más volt a helyzet. Az új Kawasaki Z1-R-nek a kereskedők és a szaklapok olvasói 1977-ben az ?Év motorkerékpárja? címet adták. Az egyenes, szögletes vonalvezetést tetszéssel fogadta a közönség, a nem mindent védő burkolat pedig a gép sportosságát hangsúlyozta, mint a közös hangtompítóban végződő négy kipufogócső is. A 200 km/óra csúcssebesség szintén nem elhanyagolható adalék a gép sportosságához.

Modell: Z 650 LTD
Gyártási év: 1978
Teljesítmény: 66 LE
Lökettérfogat: 652 cm3
Motortípus: négyhengeres, négyütemű

Kawasaki Z 650 LTD
A Kawasaki Z 650 LTD speciális sportváltozatként született. A maximált szám nemcsak a szelídített chopper példányszámára utal, hanem az egész szériára is. A gépet felül burkolat takarta, sportkormánnyal irányították és a pilóta sportülésen foglalt helyet. A Z 650 LTD fejlesztési bázisként szolgált az 1978-ban rendezett Kawasaki Kupához.

Modell: Z 550 LTD
Gyártási év: 1980
Teljesítmény: 50 LE
Lökettérfogat: 554 cm3
Motortípus: négyhengeres, négyütemű

Kawasaki  Z 550 LTD
A nyolcvanas években a szelídített chopperek rendkívül divatosak voltak, különböző lökettérfogatú motorokkal készültek. A Z 550 LTD modellt 1980-ban mutatta be a Kawasaki az 1980-as IMFA kiállításon. Az ülés alacsony és lépcsőzetes, a gép kezelése egy óvodásnak sem okozna gondot, s így a közepes géposztályhoz tartozó chopper a kezdők számára ideális gép. A magasra épített kormány és a lépcsőzetes ülés egyértelműen az ?Easy Rider? hangulatát idézi.

Modell: Z 750
Gyártási év: 1981
Teljesítmény: 77 LE
Lökettérfogat: 739 cm3
Motortípus: négyhengeres, négyütemű

Kawasaki Z 750
A Z 900-as ?Z1? 1972-ben nemcsak a Kawa gyár történetében jelentett új fejezetet, ennél sokkal komolyabb hatása volt: a négyhengeres-motorokat különböző hengerűrtartalmú változatban - 400 cm3-től 1100 cm3-ig - az évek során a legkülönbözőbb modellekbe építették be. Az általánosan kedvelt 750-es kategóriában 1980-ban jelentkezett a gyár a Z 750-essel. A nagy fordulatszámú 750-es motor 77 LE-t tudott, s 200 km/óra csúcssebességre gyorsította fel a gépet.

Forrás: 1000 motorkerékpár

? Az Adler története
- Az Aermacchi története
- Az AJS története
- Az Aprilia - és az olasz versenyszellem
- Ariel - tradíció és extravagancia
- AWO/Simson - szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
- Benelli - egy legenda visszatér
- Betamotor - versenygépek Toscanából
- Bianchi - egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
- Bimota - különlegességek Itáliából
- BMW - egy német sikertörténet - első rész
- BMW - egy német sikertörténet - második rész
- BMW - egy német sikertörténet - harmadik rész
- BMW - egy német sikertörténet - negyedik rész
- BMW - egy német sikertörténet ?ötödik rész
- Brough Superior - mindenből a legjobbat
- BSA - a birminghami legnagyobbak
- Buell - amerikai sportgépek Harley-szívvel
- Bultaco - mindent a sportért
- Cagiva - a Castiglionik öröksége
- CCM - a Clews-féle versenygépek műhelye
- CZ - a cseh ?népmotorok?
- DKW - a kis csoda
- Ducati - az olasz sportszellem - első rész
- Ducati - az olasz sportszellem - második rész
- FN - a belgák között a legnagyobb
- Gilera - világbajnokok Olaszországból
- Harley Davidson - egy amerikai legenda - első rész
- Harley-Davidson - egy amerikai legenda - második rész
- Harley-Davidson - egy amerikai legenda - harmadik rész
- Harley-Davidson - egy amerikai legenda - negyedik rész
- Henderson - négyhengeres monstrumok az USA-ból
? Hercules - a motorkerékpárok évszázados története Németországban
- Honda - aki két év alatt meghódította a világpiacot - első rész
- Honda - aki két év alatt meghódította a világpiacot - második rész
- Honda - aki két év alatt meghódította a világpiacot - harmadik rész
- Honda - aki két év alatt meghódította a világpiacot - negyedik, egyben utolsó rész
- Horex - az egyszemélyesek királynője
- Husaberg - svéd terepmotorok Ausztriából
- Husqvarna - a svéd terepmotor
- Hyosung - a koreai újonc
- Indian - Winnetou és Old Shatterhand nyomában
- Jawa - világraszóló mérnöki bravúr Csehországban

Hozzászólások Kawasaki - erőmű, két keréken - első rész cikkünkhöz:

Te lehetsz az első, aki kérdez, vagy hozzászól!