
Indian - Winnetou és Old Shatterhand nyomában
A Hendee Manufacturing Company 1900-ban alakult, Georg M. Hendee kerékpárkészítő és Carl Oskar Hedström motorkonstruktőr társulásával. A cég megalapítása után a műhelyt egy évvel később hagyta el az első négyütemű motorkerékpár.
Az ?Indian? márkanevet tulajdonosai levédették, s akkor még messze nem gondoltak arra, hogy az ?Indian motorkerékpár? szavak külön ünnepi fejezetet kapnak a motorkerékpárok történetében. A két alapító profi módon szervezkedett: hat évvel a magalakulás után, 1906-ban Hedström kifejlesztette saját V2-es motorját. 1913-ra a cég hatalmas motorkerékpár-gyárrá fejlődött, alkalmazottainak száma meghaladta a 3000 főt.
Az Indian motorok kidolgozottsága, üzembiztossága és tartóssága egyszerűen utolérhetetlen volt. A következő mérföldkövet 1921-ben a 600-as Scout és az 1000-es Chief modellek jelentették. Egy évvel következett a Big Chief 1200 cm3-es motorral. 1929-től az Indian még egy nagy 1200 cm3-es V-motoros modellt épített, aminek a neve egyszerűen csak Chief volt, s alapjában véve a cég bezárásáig - amelyre 1953-ban került sor - már semmi nem változott.
Modell: Hendström motor cycle
Gyártási év: 1901
Teljesítmény: 1,75 LE
Lökettérfogat: 213 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű
A Hendee Manufacturing Company első ?motoros kerékpárja? 1901-ben született meg, s a modell a Hendström motor cycle nevet kapta. Röviddel később a két cégtulajdonos kitalálta az Indian cég- és márkanevet.
Az Indian márka tipikus amerikai termék szinonimája és szimbóluma lett. E tüzes szekér csúcssebessége 50 km/ óra volt, s ezzel gyorsabb volt akkoriban, mint bármely postakocsi.

Modell: Indian Twin
Gyártási év: 1908
Teljesítmény: 4LE
Lökettérfogat: 633 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
Már 1908-ban három egyhengeres gép szerepelt az Indian kínálatában: 311, 443 és 492 cm3-es hengerűrtartalommal. Az igazi szenzációt viszont a nagy V2-es motor jelentette. Az akkoriban nagyon erős hajtómű ellenére az új modell nagyon hasonlított egy motorkerékpárhoz. Aki a végtelen prérin üzemanyag nélkül maradt, esetleg motorja felmondta a szolgálatot, az egyszerűen hazapedálozhatott.

Modell: Indian Hendee-Spezial 1000 Big Twin
Gyártási év: 1914
Teljesítmény: 7 LE
Lökettérfogat: 998 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
A motorizált kerékpároktól a motorkerékpárokig vezető úton 1914-ben ezzel a konstrukcióval ért célba az ifjú gyár, amivel minden versenytársát megelőzte, beleértve a Harleyt is.
Mindkét kereke külön rugózást kapott, s a biztonságról és kényelemről ezen kívül még az elektromos világítás és az önindító gondoskodott. Szólómotorként és oldalkocsis változatban is árulták.

Modell: Powerplus
Gyártási év: 1917
Teljesítmény: 18 LE
Lökettérfogat: 995 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű
Az Indian Powerplus annak az új generációnak volt az első modellje, amely már nem az alapító atyák irányításával, hanem Charles Gustafson főmérnök vezetésével született. Az akkori topmodell teljesítménye elérte a figyelemre méltó 18 LE-t. A lökethossz meghaladta a 100 millimétert. A háromfokozatú sebváltóval szerelt gépbe és az oldalkocsiba egyaránt laprugózást építettek.

Modell: Prince
Gyártási év: 1925
Teljesítmény: 8 LE
Lökettérfogat: 350 cm3
Motortípus: egyhengeres, négyütemű
A legkisebb Indian modell az 1925 és 1928 között épített Prince volt. E lepkesúlyú konstrukcióval a fiatal motorosokat kívánta a gyár megszólítani, s éppen ezért a gépet hihetetlenül alacsony áron (185 dollárért) értékesítették. A vásárlók ezért az összegért egy oldaltvezérelt egyhengeres motorral felszerelt járművet kaptak, elől modern trapézvillával. Az extrém lökethosszúságú 350 cm3-es motor 80 km/óra sebességet biztosított. Felszereltsége a húszas évek színvonalához több mint nagyszerű volt: elektromos fényszóró, hátul zárlámpa, kézi-duda, ampermérő, szerszámtáska és pumpa is járt hozzá.

Modell: Scout 45
Gyártási év: 1929
Teljesítmény: 16 LE
Lökettérfogat: 746 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
A Scout 45 premierje 1920-ban volt. Egy igen robusztus gépről van szó, stabil, oldalkocsi vontatására is alkalmas vázzal. A modellről hiányzott a hátsó rugózás, de elöl megerősített laprugós villát kapott. Az erőátvitelt fogaskerekes sebváltó biztosította, a váltókapcsolót a tank jobb oldalára szerelték. A többlamellás dörzskuplung lábpedállal működött. Az évek folyamán mindig új motorgenerációkkal építették.

Modell: 1200 Big Chief
Gyártási év: 1935
Teljesítmény: 40 LE
Lökettérfogat: 1207 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
Az 1200 Big Chief 1935-ben mérföldkövet jelentett az Indian gyár kínálatában. Az új sárvédők és az átalakított láncburkolat a modellt a kétkerekű amerikai álommá tették. Az Indian-gépeknél az igényes lakkozás alapkövetelmény volt, a vásárló a négysebességes és a háromsebességes - oldalkocsi vontatására is alkalmas - változat között választhatott. A nagy lökettérfogatú motor a végtelen amerikai autópályák ideális túragépe volt.

Modell: Junior Scout
Gyártási év: 1936
Teljesítmény: 12 LE
Lökettérfogat: 492 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
Az Indian-Twin kategóriában az 500 cm3-es V-motorral hajtott Junior Scout jelentette a kezdők számára készített változatot. Ennek megfelelően az ár is igen kedvező volt, mindössze 225 dollár. Egy amerikai kéthengereshez sem lehetett ennél olcsóbban hozzájutni. A 150 kilós gép igen kezes kis motor volt, sebessége pedig elérte a 100 km/órát.

Modell: 750 Sport Scout ?Dirt Tracker?
Gyártási év: 1937
Teljesítmény: 25-30 LE
Lökettérfogat: 748 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
Az Indian cégnél mindig komolyan vették a versenysportot. Akár közúti versenyekről, akár olyan igényes pályaversenyekről legyen is szó, mint a Daytona 200, az Indian gépeknek igazolniuk kellett minőségüket. A sportsikerek a reklámoknál is jobban segítették az értékesítést.
Az Indian legnagyobb konkurense akkoriban a Harley volt, s az Indiannak mindig sikerült győzni előtte egy orrhosszal.

Modell: Four
Gyártási év: 1939
Teljesítmény: 40 LE
Lökettérfogat: 1266 cm3
Motortípus: soros elrendezésű, négyhengeres, négyütemű
Az ?autó két keréken? megállapítás ez esetben telitalálat. A hajtómű esetében pedig a telitalálatok telitalálata. A hatalmas, soros elrendezésű, négyhengeres motor hengerűrtartalma 1266 cm3, teljesítménye 40 LE. Ez bármely középkategóriájú működtetéséhez elegendő lenne, mint ahogy bőségesen elegendő volt a Fourhez is. A motor simán és halkan dolgozik, mindemellett óriási a vonóereje. Kezelhetőség tekintetében a Four nem marad el a Big Chief mögött.
Több amerikai négyhengeres kapta már meg a ?Az utak királya? kitüntető címet, az Indian Four pedig a királyok királyának tekinthető.

Modell: Sport Scout
Gyártási év: 1941
Teljesítmény: 30 LE
Lökettérfogat: 944 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
Sokáig az volt a szakemberek véleménye, hogy a hátsó rugózás rontja a gép úttartását. E felfogáshoz képest az új Sport Scout 1941-ben forradalmi változásokat hozott. A hátsó felfüggesztés először kapott egyenes rugóoszlopot, elöl pedig trapézvilla biztosította a kényelmes utazást. A Big Chief 25 kilóval volt nehezebb, mint a Scout, s ez jelentősen megkönnyítette a Scout irányítását. A 30 LE-s motor 140 km/óra sebességre gyorsította fel a gépet.

Modell: 1200 Civilian Chief
Gyártási év: 1942
Teljesítmény: 30 LE
Lökettérfogat: 1207 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
Jóllehet a nagy V2-es Indian hivatalos neve egyszerűen Chief volt, a rajongók és a tulajdonosok úgy nevezték a gépet, hogy ?Big Chief?, és persze teljes joggal. Mélyen lenyúló sárvédőivel egyetlen motor sem hatott erőteljesebben. A lakkozás álomszép volt, s a krómdíszítéssel az Indian sosem fukarkodott. Az 1200 cm3-es V2-motor teljesítménye időközben csaknem 42 lóerőre növekedett.

Modell: 1200 Chief
Gyártási év: 1946
Teljesítmény: 40 LE
Lökettérfogat: 1207 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
Az 1200-as Chief egy olyan összkomfortos modell, ami az a nagykönyvben meg van írva: szélvédő, dupla fényszóró, kényelmes ülés. A megnövelt komfortfokozat viszont túlsúlyossá tette a gépet. Az Indian műszaki megoldásai lassan elavultak, s a gyár nem volt hajlandó megújítani azokat. Úgy tűnt közeleg a dicsőséges aranykor vége.

Modell: 1200 Chief-Gespann
Gyártási év: 1946
Teljesítmény: 40 LE
Lökettérfogat: 1207 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
A világháború utáni Amerikában a gépkocsikat sokkal jobban szerették, mint a motorokat. Az Indian a túlélésért harcolt. Azoknak a motorosoknak - akik szerették volna a menetszél simogatását érezni, de a tágas csomagtér által nyújtott kényelemről sem tudtak lemondani - készült a Chief oldalkocsis változata. A nagy 322 kilós oldalkocsis változatba háromfokozatú (plusz hátramenet) kézi kapcsolású sebváltót építettek.

Modell: 101 Scout
Gyártási év: 2001
Teljesítmény: 75 LE
Lökettérfogat: 1442 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
Évtizedekkel a gyár bezárása után még mindig történnek kísérletek az Indian feltámasztására.
Az ezredfordulón például a kaliforniai Gilroy városkában az újonnan alapított Indian Motorcycle Company kezdte meg a 101 Scout gyártását, majd valamivel később szalagra került a Chief is. A 101 Scout a régi, szép időkhöz hasonlóan most is sportgépként szerepelt a kínálatban. A hajtóművet az S&S szállította, de nagyon sok alkatrész saját gyártmány volt.

Modell: Chief Deluxe
Gyártási év: 2003
Teljesítmény: 85 LE
Lökettérfogat: 1638 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
Az új Indian Motorcycle Companynak a régi modell életre keltése komoly kihívást jelentett. Az eredmény látható: épp úgy, mint egykor, 2003 nyarán az új Chief széles, 16 colos kerekein kigördült a műhelyből.
Az amerikai álom-motorkerékpár az eltéveszthetetlen Indian. De az álom nem folytatódott: egy hónappal az Indian Motorcycle Company bezárta kapuit.

Burt Munro
A néhai Herbert James ?Burt? Munro (1899-1978) új-zélandi motorversenyző 1920-ban vásárolt Indian motorkerékpárján 20 évig dolgozott, hogy az átépített Indianjával a Bonneville sós síkságán sebességi rekordot állítson fel. Számtalan rekordjai közül egyet még a mai napig nem döntöttek meg. Utolsó rekordját 68 évesen egy 47 éves géppel állította fel.
Sikeres erőfeszítéseit Anthony Hopkins főszereplésével ?A leggyorsabb Indian? címmel 2005-ben filmvászonra vitték, amit akár itt is megtekinthettek. Fantasztikus film. :
A leggyorsabb Indián
Forrás: 1000 motorkerékpár
? Az Adler története
- Az Aermacchi története
- Az AJS története
- Az Aprilia - és az olasz versenyszellem
- Ariel - tradíció és extravagancia
- AWO/Simson - szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
- Benelli - egy legenda visszatér
- Betamotor - versenygépek Toscanából
- Bianchi - egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
- Bimota - különlegességek Itáliából
- BMW - egy német sikertörténet - első rész
- BMW - egy német sikertörténet - második rész
- BMW - egy német sikertörténet - harmadik rész
- BMW - egy német sikertörténet - negyedik rész
- BMW - egy német sikertörténet ?ötödik rész
- Brough Superior - mindenből a legjobbat
- BSA - a birminghami legnagyobbak
- Buell - amerikai sportgépek Harley-szívvel
- Bultaco - mindent a sportért
- Cagiva - a Castiglionik öröksége
- CCM - a Clews-féle versenygépek műhelye
- CZ - a cseh ?népmotorok?
- DKW - a kis csoda
- Ducati - az olasz sportszellem - első rész
- Ducati - az olasz sportszellem - második rész
- FN - a belgák között a legnagyobb
- Gilera - világbajnokok Olaszországból
- Harley Davidson - egy amerikai legenda - első rész
- Harley-Davidson - egy amerikai legenda - második rész
- Harley-Davidson - egy amerikai legenda - harmadik rész
- Harley-Davidson - egy amerikai legenda - negyedik rész
- Henderson - négyhengeres monstrumok az USA-ból
? Hercules - a motorkerékpárok évszázados története Németországban
- Honda - aki két év alatt meghódította a világpiacot - első rész
- Honda - aki két év alatt meghódította a világpiacot - második rész
- Honda - aki két év alatt meghódította a világpiacot - harmadik rész
- Honda - aki két év alatt meghódította a világpiacot - negyedik, egyben utolsó rész
- Horex - az egyszemélyesek királynője
- Husaberg - svéd terepmotorok Ausztriából
- Husqvarna - a svéd terepmotor
- Hyosung - a koreai újonc
Hozzászólások Indian - Winnetou és Old Shatterhand nyomában cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.