
Heti Hetes: 7 dolog, amit biztos nem tudtál eddig...
Ez alkalommal összegyűjtünk nektek pár meglepő vagy éppen meghökkentő érdekességet a motorkerékpárok világából, amiről lehet (valószínű), hogy Ti sem hallottatok még.
1. A motorkerékpárok őse Németországban született meg. A kalsruhe-i műegyetemen található egy 1785-ből származó háromkerekű jármű, amely - bár használhatatlan volt -, a világ első motorkerékpárjának számít.
2. Az első ?igazi? motorkerékpár Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach nevéhez fűződik, 1885-ben, ugyancsak Németországban építették meg. A ?Reitwagen? névre keresztelt masina volt az első belső égésű motorral hajtott jármű a világon. Az első motorverseny nem sokkal ez után meg is történt: 1897-ben. A táv egy mérföld volt, a nyertes, Charles Jarrot 2 perc 8 másodperc alatt tette ezt meg Fournier motorkerékpárján.
3. Az első sebességrekorder Glenn Curtiss volt. Saját fejlesztésű motorkerékpárjával 1903-ban elérte a 103 km/órás sebességet. 4 évvel később újabb rekordot állított fel 219,31 km/órás sebességével, melyet csak 23 évvel később tudtak megdönteni. A jelenlegi világrekordot Rocky Robinson tartja 580,833 km/órával, amelyet 2008. szeptember 26-án ért el. A két világháború között egyébként jelentős fejlődésen mentek keresztül a motorkerékpárok az elérhető sebesség tekintetében. A 996 köbcentis, 45 fokos hengerszögű, 25 lóerős Cyclone V-Twin akkoriban kilenc éven át őrizte a leggyorsabb közúti motor címét. Végsebessége 145 km/óra volt, amely felépítésére nézve ma már egyenesen hajmeresztőnek tűnik.
4. A nagy szökés című háborús filmben (The Great Escape) nem Steve McQueen csinálta a híres 65 láb hosszú ugrást (Triumph TR6 Trophy), hanem egy Bud Ekis nevű stuntos, aki egyben amerikai Triumph kereskedő is volt:
5. Amikor a kilencszeres Grand Prix világbajnok Valentino Rossi 5 éves volt, az édesapja (Graziano, aki maga is motorversenyző volt) épített neki egy gokartot, hogy - a kisfiú biztonsága érdekében - elvonja figyelmét a motorozásról (négy keréken is nyert junior bajnokságot amúgy...). Anyukája, Stefánia pedig azt szerette volna, ha focista lesz a gyerekből... Így nem lett Francesco Totti Valentino Rossiból. A Doktor fiatalkori példaképe egyébként az egykori rali-császár Colin McRae volt.
6. A világ legnagyobb motorozható kétkerekűje (2005-ben Guinness világrekord volt) Gregory Dunham nevéhez fűződik. A szerkezet 3429 méter magas és 6187 méter hosszú, tömege 2948 kg. A vázába egy 8,2 literes V8-as blokk került, a végsebessége pedig 104 km/óra. Dunham 3 év alatt építette meg alkotását, ami 300 000 dollárjába került. Technikailag azonban inkább vezetni kell, mint motorozni vele, ugyanis a tanknak kinéző elemek funkciója mindössze az, hogy eltakarják a vezetőfülkét.
7. A világ legkisebb üzemképes motorját egy svéd motorépítő, Tom Wilberg készítette. A Small Toe fantázianevű miniatűr szerkezet alig egy gyufásskatulya méretű - első kereke 16 mm, a hátsó 22 mm átmérőjű. A tengelytávja 80 mm és az ülésmagasság mindössze 65 mm. A jármű 1,1 kg-ot nyom, és 0,3 lóerős motorja 2 km/órára képes felgyorsítani. De ami még ennél is meglepőbb, hogy építője képes volt rajta több mint 10 métert megtenni.
- még több Heti Hetes:
- 7 kötelező motoros olvasmány (könyvek)
- Hogyan motorozz éjszaka?
- Hogyan rakd el télire a motort?
- Hogyan motorozz ősszel?
- Hogyan válasszunk bukósisakot?
- Hogyan motorozz esőben?
- Hogyan túrázz? (túratippek)
- A szélrózsa 7 iránya (túracélpontok)
- Hogyan motorozz kánikulában?
- Vadveszély...
- Hogyan segíthetünk, ha balesetet látunk?
- Mire figyeljetek, kezdő lányok?
- Hogyan kerülheted el a bajt?
- Mire figyelj, ha városban motorozol?
- Miért robogóval - és ne autóval - járj a városban?
- Mire figyelj az első pályára lépésedkor?
Hozzászólások Heti Hetes: 7 dolog, amit biztos nem tudtál eddig... cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.