Górcső alatt a Yamaha R1 technikai újdonságai

Górcső alatt a Yamaha R1 technikai újdonságai

Jövőre jön az Euro 5 szabvány, ami még tovább szigorítja a motorok károsanyagkibocsátását, nézzük hogy a Yamaha miképpen teljesítette a lehetetlent az új R1 blokkjával

A Yamaha nem mutatott semmi igazán kirívó újdonságot, helyette viszont annyi mindent reszeltek és fejlesztettek tovább az R1 blokkján, hogy az gond nélkül megfeleljen az Euro 5 szabványoknak.

Ez leginkább a legfelső fordulatszámtartományban érhető tetten, de kezdjük az elején.

Ugye a nagy 2015-ös modellfrissítés előtt az R1 hagyományos szelepvezérlési megoldást alkalmazott, melyben a vezérműtengely közvetlenül a szelepeket mozgatta, ezután viszont a Yamaha is átállt az új, szelephimbás verzióra. Előbbi egy teljesen megbízhatóan működő műszaki megoldás, viszont elég nehéz is, ami leginkább magas fordulaton okozhat gondot. Az utóbbi, himbás rendszer sokkal kevesebbet nyom a mérlegen, így stabilabb a szelep nyitás és zárás művelete, magasabb fordulaton is. Na az új blokkban a Yamaha ezt a rendszert fejlesztette tökélyre.

 

A szelephimbás rendszer több helyet hagy a hengerfejben, ahol így új, nagyobb profilú vezérműtengelyek is elférnek. Ez külön jó hír a WSB versenycsapatoknak és az extrém pályamotorosoknak is, hiszen több teret kapnak a kísérletezésre, miközben a megbízhatóság egyáltalán nem romlik. Persze alapjaiban új maga a hengerfej is, hiszen a fojtószelepek közelebb kerültek az égéstérhez és a Bosch injektorok is felköltöztek a fojtószelepek fölé, továbbá szélesebb, 21.5 fokos sugárban fecskendezik be az üzemanyagot. Így stabilabb lett az égés, miközben nőtt a motor hatásfoka és csökkent a fogyasztása. A kipufogó oldal is átesett egy alapos újra tervezésen, az új rendszerben már nem kevesebb mint négy (igen, 4) katalizátor található, hogy megfeleljen az Euro 5 elvárásainak.

A crossplane főtengely nagyobb siklócsapágyakat és nagyobb átmérőjű olaj furatokat kapott, az olajpumpa pedig egy kicsit összement. A második sebesség fokozat fogaskereke szélesebb lett és a láncszemek is vaskosabbak lettek.

Szóval alig maradt régi alkatrész a 2020-as R1-es Yamahában, ennek ellenére az angliai ára marad 16,799 font, hamarosan meglátjuk nálunk mennyibe fog kerülni az új modell.

Hozzászólások Górcső alatt a Yamaha R1 technikai újdonságai cikkünkhöz:

Te lehetsz az első, aki kérdez, vagy hozzászól!