
Brough Superior - mindenből a legjobbat
Az angol gyártmányú Brough Superior gépeket - a maguk idejében - mindenki a motorkerékpárok Rolls Royceának tartotta. Mind formailag, mind pedig a műszaki kidolgozottságát tekintve a nottinghami gyár nagy kéthengeresei kiváló minőséget képviseltek.
George Brough a motorkerékpár-konstruktőr William ?Bill? Brough fia, arra törekedett, hogy a kétkerekűek világában felülmúlja a papát, azaz jobb motorkerékpárokat gyártson, mint az apja.
1920-ban jelent meg az első modellel, amelybe egy 750 cm3-es Motosacoche motort épített, majd 1921-ben egy saját fejlesztésű 980 cm3-es JAP motorral jelentkezett. Már e korai gépek is azzal a speciális formájú üzemanyag-tankkal készültek, amely a későbbiekben a Brough Superior márka egyik jellegzetessége lett.
A következő években a becsvágyó mérnök JAP, MAG és Matchless V2-es motorokat épített az új modellekbe, de a négyhengeres oldalkocsis gépeket vízhűtéses Austin-motorral szerelte. Az SS 100-as kéthengeres V motorral hajtott modellt, már 1924-től ?100 mérföldes tanúsítvánnyal? értékesítették, s ez azt jelentette, hogy a gyár garantálta a 160 km/óra csúcssebességet.
De nemcsak a közúti modellek gyorsasága volt elismerésre méltó. A Brough több sebességi világrekordot is tartott, pl. 1929-ben Bert le Vack 205 km/órás sebességet ért el, majd 1937-ben Eric Fernihough állította fel a szenzációs 273 km/órás világrekordot.
A fejlesztési program csúcsának szánt, 1938-ban bemutatott Dream modell sorozatgyártására már nem került sor. A gyár 1940-ben fejezte be a nemes kivitelű luxusmotorok gyártását.
Modell: SS 80
Gyártási év: 1924
Teljesítmény: 24 LE
Lökettérfogat: 986 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
Már az apai műhellyel történt szakítás után gyártott első motorkerékpár is a leggyorsabbak közé tartozott. A saját gyártású felépítménybe egy 980 cm3-es, oldaltszelepelt JAP motort építettek, amellyel az akkoriban figyelemre méltó 120 km/órás csúcssebességet sikerült elérni.

Modell: SS 100
Gyártási év: 1929
Teljesítmény: 45 LE
Lökettérfogat: 996 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
A nottinghami gyár vásárlói között sok ismert személyiség nevével találkozunk. Arábiai Lawrence például nagyon szerette a Brough elegáns konstrukcióit. Nyolc darabból álló gyűjteményt hozott össze, s minden alkalommal amikor egy új modellt kívánt megszerezni, személyesen kereste fel a műhelyt, hogy a helyszínen beszéljék meg az apró részleteket. 1935-ben - misztikus körülmények között - egy Brough Superior nyergében halt meg.

Modell: Dream
Gyártási év: 1939
Teljesítmény: nincs adat
Lökettérfogat: 997cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű bokszermotor
Alkotómunkájának koronájaként jelent meg George Brough a szenzációt keltő Dream-modellel. Az új konstrukciót 1938-ban az Earl Court Show alkalmával mutatták be, de az aranyszínűre lakkozott luxusmotornak csak a prototípusa készült el. A két, egymás fölé helyezett hengerrel épült bokszermotor és a kardántengelyes meghajtás teljesen egyedülálló megjelenésűvé tette a modellt. A Brough Superiornak ez volt az utolsó konstrukciója.

Modell: 11.50
Gyártási év: 1930
Teljesítmény: 60 LE
Lökettérfogat: 1096 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
A 11.50-es egy 1200 cm3-es oldaltszelepelt motorral épült, s kiváló oldalkocsis konstrukció volt. Szólómotorként - mint a felső vezérlésű JAP motorral szerelt SS 100-as is - a harmincas években a leggyorsabb motorkerékpárok közé tartozott. Az elegáns gép nemcsak gyors volt, hanem kifejezetten kényelmes is, s a hatásos hangtompításnak köszönhetően viszonylag halkan működött.
Forrás: 1000 motorkerékpár
? Az Adler története
- Az Aermacchi története
- Az AJS története
- Az Aprilia - és az olasz versenyszellem
- Ariel - tradíció és extravagancia
- AWO/Simson - szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
- Benelli - egy legenda visszatér
- Betamotor - versenygépek Toscanából
- Bianchi - egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
- Bimota - különlegességek Itáliából
- BMW - egy német sikertörténet - első rész
- BMW - egy német sikertörténet - második rész
- BMW - egy német sikertörténet - harmadik rész
- BMW - egy német sikertörténet - negyedik rész
-BMW - egy német sikertörténet ?ötödik rész
Hozzászólások Brough Superior - mindenből a legjobbat cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.