Ezelőtt pár éve minden motoros az amerikai motorépítékőkön felbuzdulva, egy épített chopper-re vágyott. Most ez a Scrambler őrület hódít, nincs ezzel semmi baj. Sokan sokféle motorból építenek ilyen stílusú motort, amely nem mindegyik gépnek áll jól. Nem véletlen az 50 évet megélt Fantic gyár újraindítása, amely ezekkel a Scramblerekre és a régi jóhírüket tovább vivő kisköbcentis endurókra épül. Ez a Fantic Caballero Scrambler 500 teszt is azért készült, mert már nagyon sokan kértetek egy egyedi megjelenésű Scrambler tesztjét. Íme! Most a gyár újraindításánál is fontos volt, hogy fiataloknak szánt 50-125-250-500 köbcentis gyönyörű és jól használható gépeket alkossanak. Az egyik sorozat ebből a CABALLERO sorozat, amely Flat Track és Scrambler motorkkal indult Találkoztam olyan olasz úriemberrel, aki a fejét fogva mondta, hogy úristen ezek a motorok 45 évvel ezelőtt is már nagyon jók voltak, elég volt a folytást kivenni az 50 köbcentisből és máris 100 km/h-val tudod repeszteni anno a kis gép, de csak a gazdagoknak volt ilyen? Igen ez utóbbi sok embernek a fejében megfordul ma is, hogy miért ennyi, amikor egy Svartpilen 401 1.670.000 lett idén a tavalyi 1.970.000 helyett. Nos elmondom. A Fantic Olaszországban Velence mellett található gyárüzemében szereli össze ezeket a Caballero modelleket, tele olyan alkatrészekkel, amelyeket régebben csak az MV Agustákon láthattunk? Pl, mart 3 csavaros brutál merev teleszkópbefogó, vagy sorolhatnám tovább a mart lábtartókonzolt, az Arrow kipufogórendszert, a Tomaselli kormányt vagy a Domino gázkart, stb? ezek mind “felsőpolcos” cuccok a motorépítők boltjában. Tehát nem olcsók! A magasra fölhozott kipufogókönyök nem csak azért jó, mert nem ér le a dombokon, hanem azért is, mert ilyen szép nagykockás karbonból készült hővédő lemezzel is lehet díszíteni Ezzel szemben a Husqvarna kivitte a gyártást Indiába, ami miatt jóval olcsóbbá tudták tenni a gyártási költségeket. Vannak viszont olyan olcsó megoldások is, amelyek nem tetszenek ezen a Fanticon. Pl az index, tükör páros kifejezetten olcsó hatású 1-2 Eurós cucc. Viszont ezek azok, amelyek először lekerülnek pont az ilyen stílusos gépekről és mindenki a saját igényeinek megfelelően alakíthatja tovább a remek alapot. Mi a Puig cuccait ajánljuk hozzá, amelyek nagyon szépek és jó ár/érték arányban vannak. A széles Tomaselli kormány azért nagyon szép és kényelmes testtartást biztosít Mindössze ennyi, ami kifogásolható a gépen, a többi viszont mind igazi eye-candy.. Az első sárvédő rögzítése, a felnik, a tank, a remek kiegészítő táska is mind-mind okosan kitalált gyönyörűség. De induljunk el végre vele, mert amit eddig láttunk, az nagyon ígéretes. uhhh… imádni való részletek Ahogy beindul a 450-es egyhengeres, lehet hallani a hangján, hogy a 40 pacit számláló ménes (fékpadon is teljesíti megmértük) izgatottan várja, hogy nagy gázzal induljunk el vele. Brutál pörgős ez a Zongshennél készült alkatrészekből Olaszországban összerakott 450-es blokk! Megvan mind a 40 vad mustáng odabenn… lemértük! Mivel már a BMW is Kínában gyártat motorblokkokat és baromi jól is működik ez a négyütemű egyhengeres, ezzel semmi bajom nem is lehet. Alkatrész van hozzá szinte azonnal, (ha valaki ettől tartana, ezt a problémát is el lehet felejteni) a szervizt 5000-kilométerenként kell vele meglátogatni, amely kb 30.000 Ft ba kerül, a 10.000-enként nagyszervíz, ahol több mindent át kell vizsgálni, az pedig cca. 60.000 Ft. Van hazai szervíz akik foglalkoznak már vele, tehát a szervízháttér is biztosított. A műanyag tankborítás alatt 12 literes fém üzemanyag tank lapul Tehát a fenntartása sem költséges, nem kell hozzá egy zöldséges ? A fogyasztása sem egetverő, 4-5 liter/100km-rel beéri. Pörgetni kell, hogy menjen, de kívánja is, hogy mindig húzd neki. Ez nem egy krúzoló motor, amivel 50-nel fogsz pötyögni. Azt nem szereti. Olyankor rángatva adja tudomásodra, hogy légyszi tekergesd a gázmarkolatot bátran. A váltó határozottan működik, kicsit kemény még, de mivel csak 2500 km volt a gépben ez még finomodni fog. A hazai importőr weboldalán megnézhetitek az összes Fantic motort és a remek Brose motoros Enduro elektromos bringákat is. Azok is zseniálisak, főleg ha erdő közelében laksz, ott lehet jókat sportolni az e-bikeokkal, amivel nem zavarod a kirándulókat úgy mint egy rendes motorral… Elektromos kerékpárok, enduró motorok és supermotok is vannak a Fantic kínálatában! …és mind gyönyörű járgány, élvezet velük menni! Csapatni kell vele! Úgy a legélvezetesebb Karaktere kicsit a régi jól bevált DRZ400-as Suzukira hajaz, amelyet nagyon sokan kedveltek, viszont a stílus és a forma alkalmassá teszi kávézők előtti megjelenésre is. Persze ha le szeretnél térni az útról, arra is jó. Tényleg olyan, mint egy jó mindenes, amellyel minden nap élvezet a motorozás. Persze hosszabb 4-500 km-es túrára nem ezzel indulnék, de minden másra szívesen használnám a Fanticot! A futóműve brutál jó! Gyors szerpentinen sem vérzik el, oda fordul a 150 kilós kis gép, ahová gondolsz és jó visszajelzéseket szolgáltat az útról a fordított teleszkóp és központi rugóstag páros. (Van egy Rally változat is ebből, amely 50mm-rel nagyobb rugóúttal rendelkezik, ha többet terepeznél azt javaslom!) Ennek a Scramblernek (és a Flat Track változatnak is) a rugóútja 150 mm, amellyel a várost tökéletesen barangolhatod és ha fel kell menni valamelyik hegy tetetjére, azt is megteheted. A Flat Track matt feketében készül, kicsit máshogy néz ki a hátulja, de az alapok ugyanazok. Ez egy 250-es blokkal felszerelt Meglepő módon ezek a Pirelli Scorpion gumik nagyon jól tapadnak ezen a gépen aszfalton is. Természetesen kipróbáltuk laza terepen rendezett gyorsulási versenyen is, hogy legyen fogalmunk róla, hogy viselkedik off-road körülmények között. A múlt hétvégén Beremenden a 100 Szikra futamon bizonyított. Mindössze egy F800GS és egy épített 883-as Harley Sportster tudta legyorsulni. XT600 Yamaha, SX250 KTM, egy fűnyíró traktor és Svartpilen 401 Husqy is volt ellenfél, de mindet megette a két fentebb említett gépen kívül. Terepre már kissé kemény a futómű hangolása, de simán lehet vele földúton is veretni. Aszfalton azért jobban érzi magát, de mivel vannak terepképességei is, ezért ez egy nagyon jó mindennapos használatra alkalmas motor, amellyel elmehetsz kirándulni is. Ha meglátsz a hegy tetején valamit, amit megnéznél, azt megteheted ezzel a Fantic scramblerrel is. Hegyre-dombra-földútra A Bybre fékek nagyon jó hatásfokkal és határozott nyomásponton fognak, Continental ABS gondoskodik arról, hogy ne blokkoljanak a kerekek. A jó hír, hogy kikapcsolható, így ha off-roadoznál simán keresztbe vághatod a hátsó fékkel. Sajnos nem jegyzi meg az utolsó állapotot, így mindig ki kell kapcsolni az ABS-t, de ebben az a jó, hogy amikor ki van kapcsolva, akkor tudod, hogy Te kapcsoltad ki és nem érhet meglepetés egy váratlan közlekedési szituációban. A műszerfal olyan, mint egy mini agy. Na jó, annyira azért nem okos, inkább csak annyira, mint egy-két agysejtecske) ? Elég sok mindent be tudsz rajta állítani, pl: miután megállsz, a lámpa nem alszik ki egyből, így még be tudod zárni a garázst a fényénél. Ennek a parkolófénynek az időtartamát és a tompított, vagy a fényszóró világítás is választható. Valamint az is, hogy mikor jelezzen az üzemanyszintjelző sárga lámpája. A forulatszámmérő 14000-ig van skálázva, de csak 8-9000 ford/perc-et tud a blokk. Viszont ha sokáig nyomva tartod a műszerfal baloldali gombját, előjön a fordulatszámmérő helyén az üzemanyagszintjelző és a töltés jelző. Fokozatkijelző nincs, de a Healtech-Electronics fejlesztett hozzá kérésünkre, így már külön rendelhető hozzá, egy csomó más kütyüvel együtt, amit a hazai cég gyárt. LOVE A külalakról nem írok, többet az mindenkinek a szubjektív döntése, hogy tetszik-e a forma vagy sem. Egy biztos, hogy mindenki megfordul utána és tőlünk nyugatabra már rengeteget eladtak, itthon a hazai Fantic importőr nemrég kezdte a forgalmazást. Egyelőre 500-asok vannak készleten, de létezik 250 és 125 köbcentis változatokban a Scrambler és a Flat Track is. Lillát, a kaszkadőrlányt kértem meg, hogy segítsen a fotók elkészítésénél, így láthatjátok, hogy vagány hölgyeknek is kiváló választás lehet a Caballero. A pókszemszerű nagyítólencsés fényszóró a legnagyobb sötétségbe is nappali fényt varázsol Világosban kezdtünk fotózni, de annyit mentünk, hogy este 11 lett amire végeztünk a fotózással és senki sem bánta… Modjuk ezzel a motorral minden nap ilyen. Mindig lesz alkalom, ahová el kell menni kicsit motorozni.
|