
A legjobbak legjobbja - prémium bukósisak teszt
Egy zárt (karbon)bukósisak általában a legfelső polcon foglal helyet, így magasra kell nyújtózkodnunk: a Scorpion, Shark, Icon, Schuberth és X-lite-ok legjava, egymás ellen (100 ezer forint feletti kategória)
Egy zárt (karbon)bukósisak általában a legfelső polon foglal helyet, így magasra kell nyújtózkodnunk: a Scorpion, Shark, Icon, Schuberth és X-lite-ok legjava, egymás ellen (100 ezer forint feletti kategória)Elérkeztünk idei harmadik sisaktesztünkhöz, a többcélú, dual-sport (túraendurós) és a 80 ezer forint alatt zárt bukósisak próbája után nem maradt más hátra, mint a prémium kategória. Esetünkben ez már nem is 80, hanem a százezer forintos, vagyis inkább az azt meghaladó árú bukósisak mustra. Ennyiért már természetesen a legjobb anyagokat kapjuk (karbon-kevlár kompozit), a lehető legigényesebb külső-belső körítéssel. Elöljáróban annyit, hogy mindegyikük nagyon magas színvonalat képvisel - de mivel ez egy teszt, sorrendet kell állítani...

A mezőny ezúttal hatfős, amelyben a 80 ezer alatt ezüstérmet szerző Scorpion EXO-500 legnagyobb testvére, az EXO-2000 versenysisak, az Icon csúcsa, az Airframe, a Shark felsőpolcosa, a Speed Air, az önmagában is prémium Schuberth S2-es modellje, illetve két (leg)komolyabb X-lite, az X-702 GT és az X-802R Ultra Carbon szerepel. Természetesen ez nem a teljes felsőkategóriás zárt sisakokos felhozatal - ennyien kívánták megmérettetni a portékát.

Icon Airframe - Kapható: MotoPartsShop.hu
Az Airframe volt az én személyes kedvencem - hogy a lényeggel kezdjem. Az én szememnek messze az Iconnak a legszebb a héjformája. A felvétele egy kicsit nehézkes, de ha már fent van, akkor olyan érzés, mintha ráöntötték volna az ember fejére - és ez mindhármunk véleménye, ami nem mindennapi esemény! A sárga színű plexi pedig erősen a "must have" kategória...

Nappal éppen eleget sötétít, hogy ne világítsa ki az ember szemét a napocska, éjjel pedig felerősíti a fényeket, így nem kell annyira erőlködnie a látószerveinknek. Tulajdonképpen csak az ára az, amiért nem biztos, hogy ez lesz a következő sisakom... Bár van ilyen típus üvegszálból is, azt már 85.000 forinttól haza lehet vinni, de így a karbonszálas héjjal már 150 ezer van a cédulán. Szóval ár/érték arányban nem ez a legjobb, márpedig ez a szempont mindig is sokat nyomott a latba.


A mezőny ezúttal hatfős, amelyben a 80 ezer alatt ezüstérmet szerző Scorpion EXO-500 legnagyobb testvére, az EXO-2000 versenysisak, az Icon csúcsa, az Airframe, a Shark felsőpolcosa, a Speed Air, az önmagában is prémium Schuberth S2-es modellje, illetve két (leg)komolyabb X-lite, az X-702 GT és az X-802R Ultra Carbon szerepel. Természetesen ez nem a teljes felsőkategóriás zárt sisakokos felhozatal - ennyien kívánták megmérettetni a portékát.

Icon Airframe - Kapható: MotoPartsShop.hu
Az Airframe volt az én személyes kedvencem - hogy a lényeggel kezdjem. Az én szememnek messze az Iconnak a legszebb a héjformája. A felvétele egy kicsit nehézkes, de ha már fent van, akkor olyan érzés, mintha ráöntötték volna az ember fejére - és ez mindhármunk véleménye, ami nem mindennapi esemény! A sárga színű plexi pedig erősen a "must have" kategória...

Nappal éppen eleget sötétít, hogy ne világítsa ki az ember szemét a napocska, éjjel pedig felerősíti a fényeket, így nem kell annyira erőlködnie a látószerveinknek. Tulajdonképpen csak az ára az, amiért nem biztos, hogy ez lesz a következő sisakom... Bár van ilyen típus üvegszálból is, azt már 85.000 forinttól haza lehet vinni, de így a karbonszálas héjjal már 150 ezer van a cédulán. Szóval ár/érték arányban nem ez a legjobb, márpedig ez a szempont mindig is sokat nyomott a latba.

Előnyök / hátrányok - Icon Airframe Ghost
A legvagányabb héjforma
Jól tartanak a párnák, és nagyon kényelmes is
Igényes plexi és pleximechanika
Nincs benne napszemüveg
Nem a legcsendesebb (de legalább jól szellőzik)

X-lite X-702GT - Kapható: EuroMotor
A 702-es az ?olcsóbbik? X-lite, ami 150 ezerbe kerül. Szerintem ennyit nem ér ez a sisak. Vannak persze felsőkategóriás dolgok benne bőven, például nagyon frankó "extra" az igényes kialakítású, patentos állvédő. Sőt, ennek szerettem a napszemüvegét is, ami higgyétek el, nagy szó nálam - ugyanis általában utálom őket (sötét plexi, és kész). Ez azonban korrekt munka: rendesen le lehet nyitni, így nem csak megfelezi a látóteret (mint általában, mondjuk a Schuberth), hanem tényleg hasznát venni.

A hangszóró előkészítés miatt akkora lyuk tátong az ember fülénél, hogy nincs az a Dumbo, aki azt kitöltené. A bélés anyagai viszont fenomenálisak, és a külseje is nagyon "finom". A szellőzők, a napszemüveg, a plexi mind nagyon finoman működnek, de ez ennyiért már el is várható. A felszereltsége is magas, minden jót kapunk hozzá (lásd a fenti táblázatot), csak az a bajom, hogy a Scorpion árának másfélszereséért. Viszont láthatósági színekben is kapható, ami nálunk szintén szempont.

Előnyök / hátrányok - X-lite X-702GT Steam
Nagyon igényes, kényelmes belső
Jól használható napszemüveg
Magas felszereltség
A hangszóró előkészítés "jól érezhető" belül
Nem a legjobb ár/érték arány

Schuberth S2 - Kapható: EuroMotor
Borzasztó. Túlárazott divatcikk. Röviden tömören - számomra - ennyi (azért ennél egy kicsit többről van szó :) - a szerk.). Újkorában a le- és felvételével embereket kínozhatott volna az inkvizíció. A helyzet pedig akkor sem javul túlzottan, ha már felkerült a sisak, hiába a nagyon minőségi belső anyagok. A beépített szemüveg (és a plexi) mechanikája is prémium érzést nyújt, csak hát az a fránya napellenző már megint félmegoldás (a fél arcot takarja csak, szinte kettévágja a látóteret).

A szélzaj elleni plusz párnák pedig egyszerűen zavaróak - valamit valamiért: ez volt a legcsendesebb, úgy hogy még rendesen szellőzik is. A spanyolcsizma mintájára én csak a ?spanyolsisaknak? nevezném. A többiek sem dobtak hátast tőle, úgy tűnik, a német prémiumtermék nem "nekünk" szól... (hanem a német motorrad-tourenfahrereknek, akik egy külön kasztot képviselnek). Különösen annak fényében, hogy ez is 150 ezerbe kerül. Viszont ha BMW-vel túrázol, ne menj el mellette szó nélkül!

Előnyök / hátrányok - Schuberth S2
Igényes belső anyagok, csendes kialakítás
Finoman működnek a mechanikus alkatrészek (szellőzők, plexi, a napszemüveg kapcsolója)
Biztonságos láthatósági szín
Nagyon szűkös nyílás, szenvedős le/felvenni...
...és a fülünket is nyomta... (mindhármunkét)
...illetve a nyakunkat is zavarta a szélzaj elleni plusz párna

Shark Speed-R - Kapható: Karasna
A Shark kiegyensúlyozottan teljesített, amit annyit jelent, hogy mind a hárman elégedetten adtuk tovább egymásnak. A pleximechanika annyira finom az összes többi prémium sapka akadós megoldásához képest, mint masszázs fotel egy hokedli után. A belseje nagyon jó anyagokból lett összepakolva és bár kissé nyomja az arcot, de ettől inkább csak jobb (biztonságosabb) lesz. Kár, hogy a kategóriájában kissé nehéznek mondható, legalábbis ebben a felhozatalban a Speed-R nyomta a legjobban a mérleget.

A Shark sisakokhoz hűen a Speed-R esetében is elég nagy tér van az ember szája és a sisak belseje között, ami nekem nem igazán tetszik. Az már annál inkább, hogy a Schuberth mellett ez volt a legcsendesebb, ráadásul az ára is a skála "jobbik" felén mozog (ez a második legolcsóbb a Scorpion után). Az Icon után pedig - szerintem - ez a sisak a legszebb héjformára, összességében meg (az egyéni értékelésben - lásd egyéni pontok) holtversenyben az élen végzett - nálam. De ez még nem jelenti azt, hogy ez a végeredmény.

Előnyök / hátrányok - Shark Speed-R Sauer
Nagyon finom, igényes pleximechanika
Finom anyagú, jó formájú párnázás - és csendes belső
Mutatós, formabontó héjforma
Nagy az űr az állrészben, és a nyílás is szellős
A napszemüveg kapcsolója "érdekes" helyen van (fejtetőn)
Ez volt a legnehezebb

X-lite X-802R Ultra Carbon - Kapható: EuroMotor
A full karbon X-lite is ugyanazt a (magas) minőséget hozza, mint az X-702 GT, csak még egy fokkal komolyabb színvonalon. Karbonszálas héjszerkezetének köszönhetően nagyon könnyű, így igazi versenytechnológiának számít. Aki igazi sportmotoros sisakban gondolkodik, az ne sajnálja ezt a 30 ezer forint felárat - azt gondolom. Bár a 702-as alapvetően egy utcai túrasport sisak, míg a 802R már inkább a pályázók kedvence lehet - mi is hamar megbarátkoztunk vele...

A gyönyörű kidolgozás mellett említést érdemel az állítható hátsó légterelő, valamint a nagyon kényelmes és szellős (mármint jól szellőző) Unitherm Racing belső, és az egész - mint mondtam - nagyon könnyű (100 grammal könnyebb, mint az alapjául szolgáló trikompozit X-802R). Az egyedüli, ami olcsóbb hatású rajta, az a "cyber" grafikája - inkább a MotoGP fényezést kérnénk, egy sötét plexivel, köszönjük szépen!

Előnyök / hátrányok - X-lite X-802R Ultra Carbon BTC
Kényelmes, igényes belső
Nagyon könnyű
Versenytechnika...
Ez a chip-es grafika kissé "búcsús"
Kissé drága (ráadásul a MotoGP-dizájn az Ultra Carbonból még többe kerül)

Scorpion EXO-2000 - Kapható: SuperZone
Nagyon bejött az EXO-500 a 80 ezer alatti kategóriából, ahol a "belépő-EXO" az előkelő második helyen végzett (a 9 fős mezőnyből). Annyival viszont nem tetszett jobban a nagytesó, mint amennyivel drágább. Bár kétségtelenül előnye, hogy legalább nem krómbevonatos a jel a tetején... Rosszat azonban nem nagyon lehet elmondani róla, ellenben kiemelkedő "extrát" sem (pedig a felszereltsége az). Az ára azonban sokat javít (az egyébként is jeles, bár nem kitűnő) bizonyítványán.

Olyannyira, hogy lényegében az ár/érték verseny győztesének is kihirdethetjük a prémium kategóriában, de ebben a mezőnyben mindenképpen (és nem, nem csak azért, mert ez a legolcsóbb). Ennyi pénzért kisebbfajta csoda, hogy egy teljes értékű versenysisakot kapunk arcpárna pumpával, ajándék sötét plexivel, pinlockkal, "emergency" béléssel (baleset esetén a belső külön is kivehető). A plexizáró kar műanyag megoldása pedig sokkal elegánsabb (jobban működik), mint az Iconok fém "pöcke". Az EXO-2000 "ennyiért teljesen rendben van", meglátjuk ez mire lesz elég a végelszámolásnál.

Előnyök / hátrányok
A legjobb ár/érték arány
Magas felszereltség
Kissé szűkös a fülnél

Összegzés
A végelszámolásnál pedig a "kegyetlen" pontok döntenek - a módszer változatlan: csakúgy, mint az előző két sisaktesztünk során, alap (súly, zaj, szellőzés) és egyéni pontok (a három tesztelő egyéni pontszámai a legkülönbözőbb szempontok alapján - lásd az alábbi táblázatot) összegéből adódik a végső sorrend. A többiek, BenZso és KT véleménye valamelyest (éppen annyira, hogy ne nyerjen) ellensúlyozta a szerelmemet az Icon Airframe iránt (amely a személyes győztesem).

Az összetett első helyet tekintve azonban úgy tűnik, érvényesült "a drágább jobb" alapelv. A tesztpéldányok közül az X-Lite X-802R Ultra Carbon volt a legdrágább, de hozta is az elvárt értékeket - egyszerűen ebben éreztük magunkat a legjobban. Az árat ez esetben legyőzte a "milyensége" - igaz, nem sokkal (mindössze két ponttal, a szintén nem olcsó Icon előtt). Kevéssel maradt le tehát a nagy kedvencem, a mostanában hatalmas marketing hadjáratot folytató amerikai gyártó csúcskategóriás sisakja, a szintén nagyon magas színvonalat képviselő Airframe.

Az ezüstérmes Icontól szintén mindössze két ponttal "kapott ki" a Scorpion EXO-2000, amely elsősorban ár/érték arányának (és kiegyensúlyozott teljesítményének, jó felszereltségének) köszönheti dobogós helyezését. Csakúgy mindösszesen két ponttal csúszott le a pódiumról a szintén nagyon jó benyomást keltő Shark - igazából azt saccoltuk, hogy a top3-ban lesz, de hát négyen nem férnek fel a dobogóra (kivéve ha pontegyenlőség van, mint a 80 ezer alatti teszten).

Nem sokkal, hat ponttal lemaradva lett ötödik a másik X-lite, az X-702GT - igazából valódi negatívumok nélkül. Nem úgy, mint a hatodik helyezett Schuberth, amely nem igazán feküdt az ízlésünknek, pedig ennyi pénzért már legalább egyikünknek be kellett volna, hogy jöjjön. Az a gyanúnk, az S2-est valaki vagy imádja, vagy utálja - átmenet nincs. Mi legjobban a tesztmotoros színét szerettük benne.

Kapcsolódó 2015-ös sisaktesztjeink:
- A nagy sisakteszt - 80 ezer forint alatt
- Közútra is, terepre is: többcélú bukósisakok tesztje
Hozzászólások A legjobbak legjobbja - prémium bukósisak teszt cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.