
Harley-Davidson - egy amerikai legenda - harmadik rész

Modell: XL 55
Gyártási év: 1965
Teljesítmény: kb. 40 LE
Lökettérfogat: 883 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
1957-ben a K-sorozatot a Sportster-modellek XL-változata követte. Az XL Sportster műszakilag a Shovelhead-motorok folytatása volt, vagyis a szelepek a hengerfejben kaptak helyet, és szelepszárak, illetve szelepemelők közbeiktatásával hengerenként két bütyköstengely működtette azokat. A 883 cm3-es motor 40 LE-t adott le, s a ?csak? 225 kilós motor 155 km/órás csúcssebességet tudott.

Modell: XR 750
Gyártási év: 1970-1980
Teljesítmény: 90 LE
Lökettérfogat: 750 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
AZ XR 750-es versenygépből legenda lett az Amerikában közkedvelt ovális versenypályákon. A motor az XL-modell sportváltozata volt, a vázat a KR-modelleknél már régóta használták. Az új hengerfej segített abban, hogy az XR 750 elérje a 90 LE-s teljesítményt, és a 210 km/óra végsebességet.
Modell: XLCR Café Racer
Gyártási év: 1977
Teljesítmény: 61 LE
Lökettérfogat: 996 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
Az 1977-ben bemutatott café racer, Willie G. Davidson megalkuvás nélküli formatervezésének végeredménye. A hosszan elnyúló tank-ülés vonal, az első kerekek kettős tárcsaféke és a vastag, feltűnőnek aligha nevezhető kipufogócső a Café Racert az eddigi legsportosabb Harley-modellé tette. A konzervatív amerikaiak azonban nem a dizájn alapján választanak. 1977 és 79 között mindössze 3133 darabot építettek e modellből. Ma már leginkább a gyűjtők lelkesednek érte.

Modell: XLH 1000
Gyártási év: 1979
Teljesítmény: 61 LE
Lökettérfogat: 996 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
Miként a Café Racer úgy a Sportster is 1979 óta 1000 cm3-es motorral készül. A magasra tűzött lengéscsillapítós kormány, a terjedelmes lépcsőzetes elrendezésű ülések mindenképpen ellentmondanak a modell sportos jellegének, a ?könnyű, sportos motor? reklámszöveg nyomán kialakult összképnek. A Sportster 1000 legfőbb jellegzetessége a máig is érezhető ?túlstilizáltság?.

Modell: FHL Electra Glide
Gyártási év: 1979
Teljesítmény: 66 LE
Lökettérfogat: 1208 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
Az Electra Glide a Harley-program őskövülete volt - és az is marad. Ez a tökéletes felszereltségű túragép példaként szolgált az őt követő nehéz túramotorok fejlesztésekor. A nagy felületű burkolat, a csaknem teljesen burkolt kormány, a kétoldalt elhelyezett kemény műanyagból készült csomagtartók és a felettük hátul elhelyezett doboz mindmáig tipikus jellegzetességei ennek a kerekeken gördülő legendának.

Modell: FXWG Wilde Glide
Gyártási év: 1980
Teljesítmény: 68 LE
Lökettérfogat: 1338 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
Az 1980-ban megjelenő Wilde Glide az addigi legmarkánsabb, szériában gyártott ?portyázónak? tekinthető. A hosszú első villa, a 21 colos első kerék, a harangborítású lámpafej világosan utal a homlokzat individuális jellegére. Az alacsony ülés, a lángokkal díszített tank pedig csak kiegészíti az igazi ?portyázó? gépről alkotott képet. A Wilde Glide a Harley egyik legsikeresebb modellje lett.

Modell: FXST Softail
Gyártási év: 1984
Teljesítmény: 60 LE
Lökettérfogat: 1338 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
Az FXST Softial fordulópontot jelentett a Harley-Davidson sikertörténetében. Az akkoriban frissen fejlesztett ?Evolution?-motorral - amely 1984-től váltotta fel a ?Shovehead? hajtóműveket - építve a gép hátsó része úgy hat, mint egy rugózás nélküli merev váz. De ez esetben is csalóka a látszat: miként a márkanév is utal rá (Softail=lágy farrész), a modell megjelenése nem véletlenül lett egy egyedülálló - és máig is tartó - sikertörténet kezdete.

Modell: XLH 883 Standard
Gyártási év: 1985
Teljesítmény: 46 LE
Lökettérfogat: 883 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
1985-től kezdve a Sportster-modellekbe is az új motort építették. A kis XL Shovelhead helyett az XL Evolution-motorok kerültek. Az ilyen motorral épített Sportsterek 883, 1000, 1100, majd később 1200 cm3-es változatban kerültek piacra. A képen egy 883 cm3-es Standard látható, amely 1985-ben került le a szalagról.

Modell: FLST Hertige Softail
Gyártási év: 1988
Teljesítmény: 65 LE
Lökettérfogat: 1338 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
Miután a Porsche által végleges formában kifejlesztett Evolution-motort már régóta használta a Harley, megengedhetett magának egy kis történelmi visszatekintést, s megjelentette a ?Hertige Softail? (Hertige=örökség) modellt. A konstrukció megjelenésében a Panhead korszakot idézi, s a konzervatív Harley-rajongók hálásan fogadták a retrospektív modellt.

Modell: FLHTC Electra Glide Classic
Gyártási év: 1988
Teljesítmény: 60 LE
Lökettérfogat: 1338 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
Az új Harley-generációnak az Electra Glide volt az a tagja, amely komoly súlyánál fogva (a motor összsúlya csaknem 400 kg) a legtöbbet profitált az új Evolution-motorokból. Ez volt az első modell - a zászlóshajó -, amely már 1984-től kezdve az új hajtóművel épült. A 60 LE-s Evolution mindenképpen megfelelően erős motorizáltságot biztosított az Electra Glide-nak.

Modell: FLSTF Fat Boy
Gyártási év: 1990
Teljesítmény: 56 LE
Lökettérfogat: 1338 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
1990-ben jelent meg Willie G. Davidson nevével fémjelzett FLSTF ?Fat boy?. A hideg ezüstszínű gép feltűnő telitárcsás alumíniumkerekeivel azonnal bombaként hatott, s máig a Harley egyik legjobban értékesíthető modellje.

Modell: FXLS Row Rider
Gyártási év: 1990
Teljesítmény: 60 LE
Lökettérfogat: 1338 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
Az 1990-ben megjelent Low Rider az 1984-es Low Glide fejlesztett változata. Az akkori FXR-széria modelljeiben közös volt, hogy a megszokott V-motort elasztikus gumibakokra fektették. A Low Ridert alapul használva számtalan ?portyázó? változat jelent meg a piacon.

Modell: FXSTB Bad Boy
Gyártási év: 1995
Teljesítmény: 65 LE
Lökettérfogat: 1338 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
A Bad Boy egy gyári ?portyázó? modell volt. A fekete első villa, a telitárcsás hátsó kerék, s a gazdag krómozás a ?vad fiú? összképét volt hivatott erősíteni. A motort szélvédőlemezzel is lehetett rendelni, de így már korántsem keltett olyan vad benyomást.

Modell: FXDVG Dyna Wide Glide
Gyártási év: 1993
Teljesítmény: 56 LE
Lökettérfogat: 1338 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
1991-ben az FXD Dyna Glide sorozat váltotta fel - éppen a cég kilencvenedik születésnapján - az FXR modelleket. 35 fokban előredöntött széles első villájával, a magasra épített kormányával, a Boat-Tail stílusú hátsó felépítménnyel, előreszerelt lábtartójával: a Wide Glide-modellből éppen a gyártási évvel megegyező - 1993 darab készült.

Modell: FLTRI Road Glide
Gyártási év: 2000
Teljesítmény: 67 LE
Lökettérfogat: 1449 cm3
Motortípus: kéthengeres, négyütemű V-motor
1998-ban a Harley a Road Glide-modellel - az Electra Glide alternatívájaként - egy másik nehéz túragépet vett fel gyártási programjába. A ?meg kell szokni? stílusú vonalvezetés, az új formájú dupla fényszóró nem nyerte el egyértelműen a fogyasztók tetszését. A modellt Európába nem is importálták. A képen az új üzemanyag-befecskendezéssel Twin-Cam-Motorral hajtott 2000-ben készült változat látható.
Forrás: 1000 motorkerékpár
? Az Adler története
- Az Aermacchi története
- Az AJS története
- Az Aprilia - és az olasz versenyszellem
- Ariel - tradíció és extravagancia
- AWO/Simson - szegényes egyhengeresek a háború utáni NDK-ból
- Benelli - egy legenda visszatér
- Betamotor - versenygépek Toscanából
- Bianchi - egy olasz úttörő a motorkerékpárok fejlesztésében
- Bimota - különlegességek Itáliából
- BMW - egy német sikertörténet - első rész
- BMW - egy német sikertörténet - második rész
- BMW - egy német sikertörténet - harmadik rész
- BMW - egy német sikertörténet - negyedik rész
- BMW - egy német sikertörténet ?ötödik rész
- Brough Superior - mindenből a legjobbat
- BSA - a birminghami legnagyobbak
- Buell - amerikai sportgépek Harley-szívvel
- Bultaco - mindent a sportért
- Cagiva - a Castiglionik öröksége
- CCM - a Clews-féle versenygépek műhelye
- CZ - a cseh ?népmotorok?
- DKW - a kis csoda
- Ducati - az olasz sportszellem - első rész
- Ducati - az olasz sportszellem - második rész
- FN - a belgák között a legnagyobb
- Gilera - világbajnokok Olaszországból
- Harley Davidson - egy amerikai legenda - első rész
- Harley-Davidson - egy amerikai legenda - második rész
Hozzászólások Harley-Davidson - egy amerikai legenda - harmadik rész cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.