
Mechanikus vs hidraulikus kuplung
Az öreg rókáknak nem nagyon fogunk tudni új infókkal szolgálni, de az új motorosok illetve a technika iránt érdeklődők egész nyugodtan olvassanak tovább.

Ezzel gyakrabban lehet találkozni
Ha az alapoktól indulunk, a kuplungot kétféle működési elv szerint lehet csoportosítani: mechanikus vagy hidraulikus.
A mechanikus megoldásban a kuplungkarral közvetlenül működtetjük a kuplungot egy bowden segítségével, míg a hidraulikus verzióban a fékekhez hasonlóan folyadék, illetve a tengelykapcsoló munkahenger segítségével szakítjuk meg a hajtást. Ha ugyanaz a cél, mégis miért választanak bizonyos gyártók különböző megoldásokat? Mindkettőnek megvannak a maga előnyei illetve hátrányai, kezdjük a gyakrabban előforduló mechanikus Kuplunggal.

Ezt azért egyszerűbb cserélni
Hogy miért elterjedtebb ez a megoldás? Mert olcsóbb, könnyebb és egyszerűbb hidraulikus párjához képest. Ez pedig nem elhanyagolható szempont, sem a gyártó, sem a tulajdonos szempontjából sem. Viszont karbantartás szempontjából, a bowdent nem érdemes teljesen elhanyagolni. Illik a kuplung lamellák kopásához igazítani a kart: se a túl kevés se a túl sok mozgás nem egészséges. A bowdent magát érdemes időnként ellenőrizni és kenőolajjal néha becseppenteni, nekem például pont a Hungaroringen szakadt el, ami azért elég kellemetlen élmény volt.
A hidraulikus kuplungnál ettől nem kell tartani, az olaj segítségével ugyanis olyan okos, hogy amíg van elég mennyiség belőle a rendszerben, mindig ugyanaz marad a fogáspont, egészen a kuplung tárcsa haláláig. Éppen ezért működtetésük is egyszerűbb és finomabb művelet. Elsőre mennyivel szimpatikusabb ez a megoldás ugye? Azért egy minimális karbantartás itt is erősen javasolt: mivel zárt, olajos rendszerről beszélünk, érdemes ránézni a tömítésekre, illetve mindenképpen előnyös, ha kétévente kicseréljük a folyadékot benne.
Mi van akkor, ha mechanikus kuplunggal szerelt a motorod, de te mindenáron hidrósat szeretnél?
Semmi gond, a Magura kitalálta a Hymec nevű átalakító cuccot, ami már készen, motorra szabva érkezik a megrendelőhöz, ráadásul légtelenítve, és ásványi olajjal feltöltve, szóval annak a cseréjével sem kell bajlódni.

? lenne a Hymec
Ti melyik megoldást pártoljátok inkább?
MentésMentés
Hozzászólások Mechanikus vs hidraulikus kuplung cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.