Mechanikus vs hidraulikus kuplung

Mechanikus vs hidraulikus kuplung

Ha már beköszöntött végre a motoros idő, foglalkozzunk kicsit a dolgok technikai részével is, a mai téma nem más, mint a kuplung! Mechanikus vagy hidraulikus kuplung a jobb?

Az öreg rókáknak nem nagyon fogunk tudni új infókkal szolgálni, de az új motorosok illetve a technika iránt érdeklődők egész nyugodtan olvassanak tovább.

Ezzel gyakrabban lehet találkozni

Ha az alapoktól indulunk, a kuplungot kétféle működési elv szerint lehet csoportosítani: mechanikus vagy hidraulikus.

A mechanikus megoldásban a kuplungkarral közvetlenül működtetjük a kuplungot egy bowden segítségével, míg a hidraulikus verzióban a fékekhez hasonlóan folyadék, illetve a tengelykapcsoló munkahenger segítségével szakítjuk meg a hajtást. Ha ugyanaz a cél, mégis miért választanak bizonyos gyártók különböző megoldásokat? Mindkettőnek megvannak a maga előnyei illetve hátrányai, kezdjük a gyakrabban előforduló mechanikus Kuplunggal.

Ezt azért egyszerűbb cserélni

Hogy miért elterjedtebb ez a megoldás? Mert olcsóbb, könnyebb és egyszerűbb hidraulikus párjához képest. Ez pedig nem elhanyagolható szempont, sem a gyártó, sem a tulajdonos szempontjából sem. Viszont karbantartás szempontjából, a bowdent nem érdemes teljesen elhanyagolni. Illik a kuplung lamellák kopásához igazítani a kart: se a túl kevés se a túl sok mozgás nem egészséges. A bowdent magát érdemes időnként ellenőrizni és kenőolajjal néha becseppenteni, nekem például pont a Hungaroringen szakadt el, ami azért elég kellemetlen élmény volt.

A hidraulikus kuplungnál ettől nem kell tartani, az olaj segítségével ugyanis olyan okos, hogy amíg van elég mennyiség belőle a rendszerben, mindig ugyanaz marad a fogáspont, egészen a kuplung tárcsa haláláig. Éppen ezért működtetésük is egyszerűbb és finomabb művelet. Elsőre mennyivel szimpatikusabb ez a megoldás ugye? Azért egy minimális karbantartás itt is erősen javasolt: mivel zárt, olajos rendszerről beszélünk, érdemes ránézni a tömítésekre, illetve mindenképpen előnyös, ha kétévente kicseréljük a folyadékot benne.

Mi van akkor, ha mechanikus kuplunggal szerelt a motorod, de te mindenáron hidrósat szeretnél?

Semmi gond, a Magura kitalálta a Hymec nevű átalakító cuccot, ami már készen, motorra szabva érkezik a megrendelőhöz, ráadásul légtelenítve, és ásványi olajjal feltöltve, szóval annak a cseréjével sem kell bajlódni.

? lenne a Hymec

Ti melyik megoldást pártoljátok inkább?

MentésMentés

Hozzászólások Mechanikus vs hidraulikus kuplung cikkünkhöz:

Te lehetsz az első, aki kérdez, vagy hozzászól!
T
Tibor - Kuplung;Szeretnm kerdezni hogy a markaszervzben frissen cserlt komplett kuplung szerkezet s tarcsa esetn mi a teendõ ha a kuplung fent fog. Elvileg j az egsz s megis. Mire szamthatok?
2023-12-13 19:44:00 Válasz
B
Bódi Benjámin - Kuplung Üdv.nekem az lenne a kérdésem hogy 1996-os Yamaha XT 600E-hez létezik ilyen kuplung átalakító?
2022-08-29 04:47:00 Válasz
1 válasz megjelenítése
Motorosbolt
Motorosbolt - XT 600 E Szia, Sajnos nem tudunk ilyen átalakító kit-rõl.
2022-09-01 15:58:00 Válasz
P
Psóra Gergely - :kérdés Tisztelt webshop! 1985-ös suzuki dr 600 motorhoz keresek dekopresszio bowdent
2018-12-14 23:01:00 Válasz