
Miért nincsenek dízel motorok?
Baráti beszélgetések alkalmával gyakran előkeveredik a téma. Adná magát a dolog, hogy a motorokba is építsünk keveset fogyasztó dízel motorokat. Ha ez ilyen egyértelmű, akkor miért nem csináljuk?
Baráti beszélgetések alkalmával gyakran előkeveredik a téma. Adná magát a dolog, hogy a motorokba is építsünk keveset fogyasztó dízel motorokat. Ha ez ilyen egyértelmű, akkor miért nem csináljuk?1. Súly
A dízel motorok felépítésükből adódóan nehezebbek, mint a benzines társaik. Egy motorkerékpár lényege pedig a súlya. Minél könnyebb egy motor, annál jobban fog fordulni, gyorsulni és lassulni is.
2. Teljesítmény
Egy szívó dízel soha nem lesz olyan erős mint egy szívó benzin. Egy feltöltött dízel pedig egy feltöltött benzinnel nem kelhet versenyre lóerők tekintetében. Egyébként is ha már turbót pakolunk a blokkra az csak tovább növeli annak súlyát, amiről ugye az 1-es pont óta tudjuk, hogy rossz. Hiába a millió newtonméternyi nyomaték. Nem akarunk mi három hízó kocával megpakolt utánfutót vontatni magunkkal. Esetleg felrakjunk életünk párját magunk mögé meg két táskát és már megyünk is.
3. Túl nagy nyomaték
A magas teljesítményű dízelekhez magas nyomaték is társul. A magas nyomatékhoz pedig nagyon komoly erőátviteli rendszer dukál. Nem véletlen az, hogy még a mai napig is a legnagyobb dízel autók a duplakuplungos szerkezetek helyett főként hagyományos automatával készülnek. A hajtás tekintetében pedig csak a kardán lenne az egyetlen alternatíva.

4. Megbízhatóság
Tudom, hogy darázsfészekbe nyúlok, amikor a dízelek megbízhatóságát firtatom. Azt azonban be kell látni, hogy minél kevesebb alkatrészből áll össze valami, annál kisebb az esély arra, hogy tönkre menjen. Egyszerűségben pedig a szívó benzinek verhetetlenek.
5. Ár
A dízel motorok gyártása a bonyolultabb üzemanyag rendszer miatt sokkal költségesebb. Ez a többlet költség pedig a motorok listaárán is megmutatkozna. Nem nagy meglepetés. Így van ez az autóknál is. Így se a magyar keresethez vannak mérve az új motorok árak. Ne rontsunk tovább rajta.
6. Élvezeti érték
A motorozás legtöbbünknek nem csak közlekedési eszköz hanem hobbi és élvezeti cikk is egyben. Különböző stílusokban de mind ugyanazt az izgalmat hajszoljuk. A langyos levegőt az arcunkon egy nyári estén. A libabőrt a kezünkön a motor hangjától, ahogy alattunk gurgulázik a V2, sornégy vagy boxer hat. A dízel egy jól leszigetelt autóba való nem a lábaink közé.
Persze ettől függetlenül elvétve léteznek dízel motorok is. Régebben az amerikai hadsereg használt ilyeneket és manapság is felbukkan egy-egy kísérleti példány. A sorozatgyártástól azonban még nagyon messze vagyunk.
A dízel motorok felépítésükből adódóan nehezebbek, mint a benzines társaik. Egy motorkerékpár lényege pedig a súlya. Minél könnyebb egy motor, annál jobban fog fordulni, gyorsulni és lassulni is.
2. Teljesítmény
Egy szívó dízel soha nem lesz olyan erős mint egy szívó benzin. Egy feltöltött dízel pedig egy feltöltött benzinnel nem kelhet versenyre lóerők tekintetében. Egyébként is ha már turbót pakolunk a blokkra az csak tovább növeli annak súlyát, amiről ugye az 1-es pont óta tudjuk, hogy rossz. Hiába a millió newtonméternyi nyomaték. Nem akarunk mi három hízó kocával megpakolt utánfutót vontatni magunkkal. Esetleg felrakjunk életünk párját magunk mögé meg két táskát és már megyünk is.
3. Túl nagy nyomaték
A magas teljesítményű dízelekhez magas nyomaték is társul. A magas nyomatékhoz pedig nagyon komoly erőátviteli rendszer dukál. Nem véletlen az, hogy még a mai napig is a legnagyobb dízel autók a duplakuplungos szerkezetek helyett főként hagyományos automatával készülnek. A hajtás tekintetében pedig csak a kardán lenne az egyetlen alternatíva.

4. Megbízhatóság
Tudom, hogy darázsfészekbe nyúlok, amikor a dízelek megbízhatóságát firtatom. Azt azonban be kell látni, hogy minél kevesebb alkatrészből áll össze valami, annál kisebb az esély arra, hogy tönkre menjen. Egyszerűségben pedig a szívó benzinek verhetetlenek.
5. Ár
A dízel motorok gyártása a bonyolultabb üzemanyag rendszer miatt sokkal költségesebb. Ez a többlet költség pedig a motorok listaárán is megmutatkozna. Nem nagy meglepetés. Így van ez az autóknál is. Így se a magyar keresethez vannak mérve az új motorok árak. Ne rontsunk tovább rajta.
6. Élvezeti érték
A motorozás legtöbbünknek nem csak közlekedési eszköz hanem hobbi és élvezeti cikk is egyben. Különböző stílusokban de mind ugyanazt az izgalmat hajszoljuk. A langyos levegőt az arcunkon egy nyári estén. A libabőrt a kezünkön a motor hangjától, ahogy alattunk gurgulázik a V2, sornégy vagy boxer hat. A dízel egy jól leszigetelt autóba való nem a lábaink közé.
Persze ettől függetlenül elvétve léteznek dízel motorok is. Régebben az amerikai hadsereg használt ilyeneket és manapság is felbukkan egy-egy kísérleti példány. A sorozatgyártástól azonban még nagyon messze vagyunk.
Hozzászólások Miért nincsenek dízel motorok? cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.