A világ 10 legdrágább motorja

A világ 10 legdrágább motorja

A legolcsóbb is 805 havi minimálbér.

A legolcsóbb is 805 havi minimálbér.A mai magyar valóság sajnos nem mutat túl rózsás képet a motorozni vágyóknak. Az embereknek nincs pénze ilyen költséges hobbira. Ezt nagyon jól mutatják az új motor eladási statisztikák. Egy-egy motor 4 milliós áránál már a fejünket fogjuk, hogy milyen rengeteg pénz az. Van azonban a társadalomnak olyan rétege is, amely nem küzd ilyen jellegű problémákkal. ?k azok akik méregdrága motorokat vehetnek anélkül, hogy akár egyszer is ráülnének. Persze itt már nem csak hobbiról de akár befektetésről is beszélhetünk.

10.  T9 1937 Crocker ?Hemi Head? - 302.000 $



Albert Crocker 1936-ban indította el motorgyártó üzemét miután éveket kísérletezgetett a belsőégésű motorok hatékonyabbá tételével. Mr. Croscker addig-addig kísérletezgetett míg meg nem állapodott a hemiszférikus motorok, vagyis a HEMI motorok használatánál.

A HEMI motor

A HEMI motorok lényege az égéstér félgömb alakú kialakításában rejlik. Neve is az angol hemispheric (félgömb alakú) szóból ered. A motor különlegessége, hogy a bennük lévő hengerenkénti két szelep egymással szemben, a gyújtógyertya pedig a félgömb tetején helyezkedik el. A szelepek elhelyezése miatt azok sokkal nagyobbak lehetnek, mint egy hagyományos Otto motorban, ahol azok egymás mellett vannak.  Az égéstér formája miatt tökéletesebb az égés és a HEMI motor nagyobb erővel képes beszívni a levegőt és kinyomni a kipufogógázt,így feltöltés nélkül is magas teljesítmény hozható ki belőle. Mindemellett a robbanás lökéshulláma is eltérő. Sokkal nagyobb energia koncentrálódik a dugattyúra, amivel nem megy annyi energia veszendőbe. Akkor miért nem gyártanak csak HEMI motorokat? A mai környezetvédelmi és fogyasztási elvárásoknak már nehezen tudnak megfelelni ezek a szerkezetek. Az előállításuk pedig költségesebb mint a hagyományos Otto motoré. Ezt is tönkre tették nekünk a zöldek?


Ez a példány  a legendás Steve McQueené volt. Egyike azon 50 motornak, ami még ma is létezik. 302.000 dollárért talált gazdára  egy 2012-es aukción.

9. 1940 Crocker ?Big Tank? - 302.000 $



Ez a Crocker is ugyanazon az aukción, ugyanannyiért kelt el, mint a 10. helyezet. Akárcsak a Hemi Head a Big Tank is hemiszférikus égéstérrel szerelt blokkot kapott.  Albert Crocker szerette volna, ha hosszabb túrákra is alkalmasak lennének a gépei. Valószínűleg a fogyasztás csökkentése eszébe sem jutott így maradt a nyilvánvaló megoldás, nagyobb tank kell. Összesen 72 darab készült ebből a motorból. 1940-ben gördült le az utolsó a szalagról. Ezután a gyárak a szövetséges erők támogatását szolgálták a második világháború alatt. Azonban a béke megkötése után sem indult többé újra a Crocker motorgyár.

8. 1907 Harley Davidson Strap Tank Single - 352.000 $



A valaha eladott legdrágább Harley Davidson rekordját ez a motor tartja a maga 352.000 dolláros vételárával. A Harley 1904-ben kezdett motorokat gyártani ám igazán híresek csak a V-Twin motor feltalálása után lettek. Ez a motor azonban még ezelőtt készült, hisz még csak egy henger hajtotta. A tankot egy fémszíjjal fogatták a motor vázához és akárcsak a jó öreg Babettánál, itt is pedálozni kellett keményen, hogy beinduljon a masina.

7.  1949 Vincent Series C Black Lightning - 382.000 $



A Black Lightning az egyik leglegándásabb motor a történelemben. 1948 és 1952 között mindösszesen 32 darab készült belőle. Abban az időben ezek voltak a világ leggyorsabb motorjai. 1948 szeptember 13-án egy Rollie Free nevű úriember egy szál fürdőgatyára vetkőzött, ráhasalt egy ilyen motorra és felállított egy új szárazföldi sebességrekordot. A kérdés az, hogy ő most akkor ilyen bátor volt vagy ennyire hülye? A motor egyébként 2008-ban kelt el.



6. 1929 Brough Superior SS-100 - 455.000 $



Ezt a gépet csak úgy szokás emlegetni, hogy a motorok Rolly Royce-a. 1929-ben George Brough cége összesen 29 darabot készített belőle. A vázba egy ezer köbcentis V2 került, így a Superior SS-100 akár a 160 km/h-ás sebességet is elérhette.

5. 1922 Brough Superior SS-80 ?Old Bill? - 469.500 $



Ez a gép speciálba lett küldve a gyár alapítójának, George Broughnak. Viccet félretéve, tényleg külön neki készült ez az egyetlenegy darab. Ez volt az első olyan motor amely átlépte a 100 mérföld/órás sebességet egy versenypályán. A gazdája az Öreg Bill becenevet adta neki.

4. 1939 BMW RS 255 Kompressor - 480.000 $



A BMW készített egy kompresszoros blokkot (75 évre rá meg már itt is van a Kawasaki H2) a verseny motorjaikhoz, amelyet aztán utcai gépekbe is szerettek volna beépíteni. Azonban közbeszólt a háború így ezek az utcai gépek soha nem láthatták meg a napvilágot. A 2013-ban eladott példány egy 1951-es váz, melybe az 1939-es blokkot szerelték bele.

3. 1915 Cyclone Board Track Racer - 520.000 $



Az én szememnek ez az egyik leggyönyörűbb motor, amit valaha készítettek. Azzal azonban tényleg nem lehet vitatkozni, hogy merőben különleges a formaterv. Az 1910-es 20-as években a gyárak a sebesség megszállottjaivá váltak és elsődleges céllá vált mindenki számára, hogy az ő motorja legyen a leggyorsabb. Az emberek képzeletét rabul ejtette a villámgyors kétkerekűek gondolata. Az 1915-ös Cyclone volt az első motor, amelynél hemiszférikus égésteret alkalmaztak. A végeredmény egy 45 lóerős V2, ami abban az időben szinte elképzelhetetlennek tűnt. Mindössze két évig gyártották ezt a típust és összesen 12-ről tudjuk, hogy még ma is létezik. 2008-ban valaki 520 ezer dollárt fizetett, hogy a tulajdonába kerülhessen a motoros történelem egy ilyen csodás darabja.

2. 1910 Winchester - 580.000 $



Megvan a Winchester puska? Na ez ugyanaz a család. Nem gáz ha nem tudtad ugyanis csupán három éven át próbálkoztak (1909-1911) kétkerekűek gyártásával. Az elkészült motorok sem voltak épp kelendőek túl magas áruk miatt. A borsos árhoz azonban nem tartozott semmilyen tartalmi extra. Az aukciós iroda mindössze 250.000 dolláros bevételre számított így valószínűleg ők lepődtek meg a legjobban, amikor egy tehetős motor rajongó 580.000 dollárt hagyott ott érte.

1. 1954 AJS E95 Porcupine - 675.000 $



Ezek a gépek kizárólag csak versenymotornak készültek. Az AJS 1949-ben kezdte a Porcupineok gyártását ám a karburátor sorozatos meghibásodása miatt nem értek el vele nagy sikereket. 1954-ben aztán megjelent a második generáció, melyen kijavították az üzemanyagrendszer hibáját. Egy ilyen motorral szerezte meg Nagy-Britannia első bajnoki címét. Összesen négy darab készült ebből a motorból abban az évben. Az értékesített példány sokáig az Angol Nemzeti Motor Múzeum ékköve volt. 2011-ben azonban megváltak tőle. Tették mindezt 675.000 dollárért.

Hozzászólások A világ 10 legdrágább motorja cikkünkhöz:

Te lehetsz az első, aki kérdez, vagy hozzászól!