
A világ 10 legdrágább motorja
10. T9 1937 Crocker ?Hemi Head? - 302.000 $

Albert Crocker 1936-ban indította el motorgyártó üzemét miután éveket kísérletezgetett a belsőégésű motorok hatékonyabbá tételével. Mr. Croscker addig-addig kísérletezgetett míg meg nem állapodott a hemiszférikus motorok, vagyis a HEMI motorok használatánál.
A HEMI motorok lényege az égéstér félgömb alakú kialakításában rejlik. Neve is az angol hemispheric (félgömb alakú) szóból ered. A motor különlegessége, hogy a bennük lévő hengerenkénti két szelep egymással szemben, a gyújtógyertya pedig a félgömb tetején helyezkedik el. A szelepek elhelyezése miatt azok sokkal nagyobbak lehetnek, mint egy hagyományos Otto motorban, ahol azok egymás mellett vannak. Az égéstér formája miatt tökéletesebb az égés és a HEMI motor nagyobb erővel képes beszívni a levegőt és kinyomni a kipufogógázt,így feltöltés nélkül is magas teljesítmény hozható ki belőle. Mindemellett a robbanás lökéshulláma is eltérő. Sokkal nagyobb energia koncentrálódik a dugattyúra, amivel nem megy annyi energia veszendőbe. Akkor miért nem gyártanak csak HEMI motorokat? A mai környezetvédelmi és fogyasztási elvárásoknak már nehezen tudnak megfelelni ezek a szerkezetek. Az előállításuk pedig költségesebb mint a hagyományos Otto motoré. Ezt is tönkre tették nekünk a zöldek?
Ez a példány a legendás Steve McQueené volt. Egyike azon 50 motornak, ami még ma is létezik. 302.000 dollárért talált gazdára egy 2012-es aukción.
9. 1940 Crocker ?Big Tank? - 302.000 $

Ez a Crocker is ugyanazon az aukción, ugyanannyiért kelt el, mint a 10. helyezet. Akárcsak a Hemi Head a Big Tank is hemiszférikus égéstérrel szerelt blokkot kapott. Albert Crocker szerette volna, ha hosszabb túrákra is alkalmasak lennének a gépei. Valószínűleg a fogyasztás csökkentése eszébe sem jutott így maradt a nyilvánvaló megoldás, nagyobb tank kell. Összesen 72 darab készült ebből a motorból. 1940-ben gördült le az utolsó a szalagról. Ezután a gyárak a szövetséges erők támogatását szolgálták a második világháború alatt. Azonban a béke megkötése után sem indult többé újra a Crocker motorgyár.
8. 1907 Harley Davidson Strap Tank Single - 352.000 $

A valaha eladott legdrágább Harley Davidson rekordját ez a motor tartja a maga 352.000 dolláros vételárával. A Harley 1904-ben kezdett motorokat gyártani ám igazán híresek csak a V-Twin motor feltalálása után lettek. Ez a motor azonban még ezelőtt készült, hisz még csak egy henger hajtotta. A tankot egy fémszíjjal fogatták a motor vázához és akárcsak a jó öreg Babettánál, itt is pedálozni kellett keményen, hogy beinduljon a masina.
7. 1949 Vincent Series C Black Lightning - 382.000 $

A Black Lightning az egyik leglegándásabb motor a történelemben. 1948 és 1952 között mindösszesen 32 darab készült belőle. Abban az időben ezek voltak a világ leggyorsabb motorjai. 1948 szeptember 13-án egy Rollie Free nevű úriember egy szál fürdőgatyára vetkőzött, ráhasalt egy ilyen motorra és felállított egy új szárazföldi sebességrekordot. A kérdés az, hogy ő most akkor ilyen bátor volt vagy ennyire hülye? A motor egyébként 2008-ban kelt el.

6. 1929 Brough Superior SS-100 - 455.000 $

Ezt a gépet csak úgy szokás emlegetni, hogy a motorok Rolly Royce-a. 1929-ben George Brough cége összesen 29 darabot készített belőle. A vázba egy ezer köbcentis V2 került, így a Superior SS-100 akár a 160 km/h-ás sebességet is elérhette.
5. 1922 Brough Superior SS-80 ?Old Bill? - 469.500 $

Ez a gép speciálba lett küldve a gyár alapítójának, George Broughnak. Viccet félretéve, tényleg külön neki készült ez az egyetlenegy darab. Ez volt az első olyan motor amely átlépte a 100 mérföld/órás sebességet egy versenypályán. A gazdája az Öreg Bill becenevet adta neki.
4. 1939 BMW RS 255 Kompressor - 480.000 $

A BMW készített egy kompresszoros blokkot (75 évre rá meg már itt is van a Kawasaki H2) a verseny motorjaikhoz, amelyet aztán utcai gépekbe is szerettek volna beépíteni. Azonban közbeszólt a háború így ezek az utcai gépek soha nem láthatták meg a napvilágot. A 2013-ban eladott példány egy 1951-es váz, melybe az 1939-es blokkot szerelték bele.
3. 1915 Cyclone Board Track Racer - 520.000 $

Az én szememnek ez az egyik leggyönyörűbb motor, amit valaha készítettek. Azzal azonban tényleg nem lehet vitatkozni, hogy merőben különleges a formaterv. Az 1910-es 20-as években a gyárak a sebesség megszállottjaivá váltak és elsődleges céllá vált mindenki számára, hogy az ő motorja legyen a leggyorsabb. Az emberek képzeletét rabul ejtette a villámgyors kétkerekűek gondolata. Az 1915-ös Cyclone volt az első motor, amelynél hemiszférikus égésteret alkalmaztak. A végeredmény egy 45 lóerős V2, ami abban az időben szinte elképzelhetetlennek tűnt. Mindössze két évig gyártották ezt a típust és összesen 12-ről tudjuk, hogy még ma is létezik. 2008-ban valaki 520 ezer dollárt fizetett, hogy a tulajdonába kerülhessen a motoros történelem egy ilyen csodás darabja.
2. 1910 Winchester - 580.000 $

Megvan a Winchester puska? Na ez ugyanaz a család. Nem gáz ha nem tudtad ugyanis csupán három éven át próbálkoztak (1909-1911) kétkerekűek gyártásával. Az elkészült motorok sem voltak épp kelendőek túl magas áruk miatt. A borsos árhoz azonban nem tartozott semmilyen tartalmi extra. Az aukciós iroda mindössze 250.000 dolláros bevételre számított így valószínűleg ők lepődtek meg a legjobban, amikor egy tehetős motor rajongó 580.000 dollárt hagyott ott érte.
1. 1954 AJS E95 Porcupine - 675.000 $

Ezek a gépek kizárólag csak versenymotornak készültek. Az AJS 1949-ben kezdte a Porcupineok gyártását ám a karburátor sorozatos meghibásodása miatt nem értek el vele nagy sikereket. 1954-ben aztán megjelent a második generáció, melyen kijavították az üzemanyagrendszer hibáját. Egy ilyen motorral szerezte meg Nagy-Britannia első bajnoki címét. Összesen négy darab készült ebből a motorból abban az évben. Az értékesített példány sokáig az Angol Nemzeti Motor Múzeum ékköve volt. 2011-ben azonban megváltak tőle. Tették mindezt 675.000 dollárért.
Hozzászólások A világ 10 legdrágább motorja cikkünkhöz:
Kezelhetjük az adataidat?
Alulírott, az "Elfogadom és küldöm" gomb megnyomásával - az Általános Adatvédelmi Rendelet (GDPR) 6. cikk (1) bekezdés a) pontja, továbbá a 7. cikk rendelkezése alapján - hozzájárulok, hogy az adatkezelő a most megadott személyes adataimat a GDPR, továbbá a saját adatkezelési tájékoztatójának feltételei szerint kezelje. Tudomásul veszem, hogy a GDPR 7. cikk (3) bekezdése szerint a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom, akár egy kattintással.